To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10459.1/66524

Jàson i Medea, un cicle iconogràfic de la llegenda troiana a l'arqueta de Sant Sever de la Catedral de Barcelona
Fité i Llevot, Francesc
La arqueta de San Severo fue fabricada en Venecia entre1400 y1405, en el taller de Baldassare Embriachi, especializado en la confección de muebles suntuarios y la labra del hueso. La datación ha podido verificarse gracias a la documentación conservada sobre el traslado de las reliquias de San Severo desde el monasterio de San Cugat del Valles a la catedral de Barcelona. Dicho traslado lo dispuso el monarca Martí I'Huma que se creyó sanado de una dolencia por la intervención del santo. Sorprendentemente, no se trata de una arqueta-relicario provista de iconografía religiosa, sinó de una arqueta profana, de las usadas por las damas nobles para joyero o para guardar objetos de tocador, decorada a tal efecto con iconografía profana inspirada en la mitología antigua a través de las fuentes literarias medievales. El tema representado en la arqueta se corresponde con el ciclo iconográfico de Jasón y Medea, tal como aparece en la obra de Benoit de Saint Maure y más concretamente en la versión de Guido delle Colonne. En la investigación tratamos sobre el origen de dicha iconografía a partir de los manuscritos ilustrados. Buchthal demostró ya que se iluminaron en Venecia todo un conjunto de Guidos durante la primera mitad del siglo XIV. Es por ello que planteamos como fuente de inspiración de las arquetas con el tema de Jasón y Medea, entre ellas la de Barcelona, un Guido iluminado en Venecia, independientemente del estilo de los relieves, que claramente deriva de la corriente toscana protorrenacentista dominante. St. Sever's chest was made between 1400 and 1405 in Venice in Baldassare's workshop, which specialised in bone carving. Dating was possible thanks to documents about the transfer of St. Sever's relics from St. Cugat to Barcelona Cathedral. This transfer was ordered by King Martí I'Huma, who believed he had been cured by the Saint's intercession. Surprisingly, the chest is not a reliquary with religious-iconography but a wedding chest used for jewellery or personal objects. It was the kind of chest that the workshop made popular and it was decorated with motifs taken from ancient mythology which appared in medieval texts and which were always directly related to love and indirectly to marriage values. The theme represented on the chest alludes to the cycle of Jason and Medea taken from the Trojan War in Benoit de Saint Maure's text and especially from that of Guido delle Colonne. This piece of research deals with the origin of the iconographic cycle from which the workshop takes inspiration and tries to show the links with the miniature cycles from illustrated manuscripts starting from these Guidos. Buchthal proved that these Guidos were illuminated in Venice in first half of the 14th century. These considerations have suggested that the cycle of images on the chest, are based on one Guido illuminated in Venice, whereas the style of the reliefs is nearer to that of the Tuscan Sculpture of the Trecento and that of the North of ltaly influenced by the Tuscan Sculpture.
(c) Departament d'Història de l'Art, UB, 1993
Article
Article - Published version
Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art
         

Full text files in this document

Files Size Format View
005045.pdf 5.789 MB application/pdf View/Open

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

 

Coordination

 

Supporters