To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10459.1/68291

La actitud de los equipos directivos en torno a la Educación Religiosa en Cataluña (España);
Headmasters’ attitudes towards Religious Education in Catalonia (Spain)
Garreta i Bochaca, Jordi; Macià Bordalba, Mònica; Llevot Calvet, Núria
La enseñanza de la religión en el sistema educativo español ha sido, desde el inicio de la democracia, un tema controvertido que ha ido tomando fuerza a medida que la sociedad se ha vuelto más plural. En este contexto, el presente estudio analiza las actitudes de los equipos directivos de la comunidad autónoma de Cataluña hacia las enseñanzas religiosas en la escuela. Concretamente, se ha realizado una encuesta a 380 representantes de equipos directivos (directores, jefes de estudio y secretarios) y 25 entrevistas en profundidad a este mismo perfil de profesionales y docentes de religión. Los resultados muestran que la mayoría de los miembros de equipos directivos consideran que la educación religiosa confesional debería mantenerse fuera del sistema educativo y que las escuelas deberían trabajar la diversidad religiosa desde un punto de vista histórico y cultural con el objetivo de fomentar la competencia intercultural del alumnado. The teaching of religion in the Spanish education system has been, since its democracy began, a controversial issue that has been gaining strength as society has become more plural. In this context, this study analyses the attitudes of the management teams of the Autonomous Community of Catalonia towards religious education in schools. A mixed investigation has been carried out. To be more specific, a survey was conducted of 380 management team representatives (head teachers, heads of study and secretaries) and 25 in-depth interviews with this same profile of professionals and teachers of religious education. The results show that the majority of the members of the management teams consider that the teaching of denominational religions should be excluded from the education system and that an approach to religious diversity from a historical and cultural point of view would be preferable for enhancing students’ intercultural competence.
-Diversidad religiosa
-Actitudes docentes
-Educación primaria
cc-by-nc-sa (c) Asociación Internacional de Ciencias Sociales y Trabajo Social, 2020
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Article
Article - Published version
Asociación Internacional de Ciencias Sociales y Trabajo Social
         

Full text files in this document

Files Size Format View
029615.pdf 128.5 KB application/pdf View/Open

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

 

Coordination

 

Supporters