Utilizad este identificador para citar o enlazar este documento: http://hdl.handle.net/2072/15844

Congested hubs
Flores-Fillol, Ricardo
Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia
Hub congestion is a major problem and a relevant policy issue because it causes delays and many organizational problems at airports that end up implying unpleasant consequences both for air travelers and airlines. In a competitive framework in which carriers choose aircraft size, this paper suggests that airlines schedule too many flights using overly small aircraft, which constitutes a major contributor to congestion. Two- part congestion tolls, accounting for the congestion imposed on other carriers and the congestion imposed on all passengers, are needed to recover e¢ ciency. Finally, we analyze the validity of the results by studying the effects of network size, airport capacity, competition in layover time, and the formation of airline alliances. Keywords: congestion; hub-and-spoke networks; overprovision of frequency; con- gestion internalization; congestion tolls JEL Classiffication Numbers: L13; L2; L93
2009
338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus
Oligopolis
Organització industrial
Aviació comercial
Aeroports-Direcció i administració
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original, la universitat i el departament i no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/)
Documento de trabajo
1988 - 0812
Documents de treball del Departament d'Economia;2009-04
         

Documentos con el texto completo de este documento

Ficheros Tamaño Formato
DT.2009 -4 electr.pdf 546.2 KB PDF

Mostrar el registro completo del ítem

Documentos relacionados