Abstract:
|
En aquest projecte es proposa un nou sistema per tal de disminuir el nombre d’incidències
a la zona de vies de les estacions del Metro de Barcelona i augmentar la seguretat dels
seus usuaris.
Per prevenir els accidents que afectin passatgers, per intrusisme o caigudes accidentals a
la zona de vies, actualment es tendeix a equipar les andanes amb un sistema de
tancament d’andanes constituït bàsicament d’unes mampares d’alumini i vidre transparent,
que separen l’andana de la via, amb portes que s’obren i tanquen de forma sincronitzada
amb les del tren. Així, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha instal·lat i té
previst acabar d’instal·lar el sistema de tancament d’andanes a totes les estacions de les
noves línies de metro ( L11 i L9).
No obstant, la seva implementació generalitzada a les estacions existents ha d’anar
acompanyada de la renovació de part del material mòbil, pel que es una solució d’alt cost i
a llarg termini. En aquest projecte es proposa la instal·lació un sistema que sigui de ràpida
implementació, adaptable a tot tipus d’andanes i de trens, i que sigui segur, eficaç,
econòmicament assumible i compatible amb el sistema que a llarg termini té previst
implementar TMB .
La proposta es basa en combinar un canvi en la programació de la velocitat d’accés a
l’estació i l’establiment d’una zona d’aturada assegurada mitjançant l’ordre adequada al
tren, proporcionada per un escàner de detecció de presència, instal·lat a la part frontal del
cotxe motor, que permeti controlar amb seguretat la zona anterior de la zona de vies en el
sentit de la circulació (fins a 7 metres) i que el tren circuli a la zona de l’estació a velocitat
adequada. Es complementa amb la instal·lació de sensors de presència a la zona de vies
de l’estació, amb senyal transmesa al Centre de Control per a la seva gestió i intervenció
si s’escau.
Es respecta el prerequisit de no afectar l’actual interval de trens de cada línia, i es detallen
la implementació de sensors i les modificacions en la programació de les velocitats
d’accés a les estacions, les variacions de temps que comporta, la compatibilitat amb el
manteniment de la freqüència de pas i la flota de trens actuals. El sistema queda integrat a
la resta de sistemes de seguretat associats a l’operació dels trens. |