Abstract:
|
L’any 1929 es posava en servei la secció del Transpirinenc compresa entre Ax-les-Thermes i Puigcerdà: l’ample estàndard arribava a Puigcerdà i l’ibèric a La Tor de Querol. Durant molts anys, l’enllaç entre trens francesos i espanyols es feiaindistintament a Puigcerdà i La Tor de Querol. Amb el pas dels anys la centralitat del’enllaç transfronterer es va anar traslladant a l’estació francesa, fins arribar al punt queles circulació de trens francesos a Puigcerdà es podia considerar excepcional. L’últimacirculació coneguda d’un tren francès a Puigcerdà fou l’any 1996.En els últims anys el Transpirinenc ha estat objecte de diverses renovacions de via,reforma d’estacions i renovació de catenària i senyalització. En el marc d’aqueststreballs, l’any 2009, entre d’altres, es renova la via entre Puigcerdà i la frontera ambFrança i s’aixeca i no es reposa la travessia entre les vies d’ample estàndard i ibèric al’entrada de l’estació, de manera que l’arribada de trens d’ample estàndard a l’estacióde Puigcerdà és físicament impossible des d’aleshores.En el marc de la Unió Europea i de l’Euroregió, on existeix la lliure circulació depersones i béns i les fronteres es comencen a desdibuixar, el fet que no coincideixincentralitat ferroviària i centralitat territorial resulta difícil de justificar raonablement. Enaquest sentit, es planteja tornar a fer operatiu l’ample estàndard a l’estació dePuigcerdà. Es tracta de tornar a compartir la centralitat ferroviària amb l’estació deLatour-de-Carol-Enveitg.En un principi s’estudien vuit alternatives, escollint la més adaptada als objectius delprojecte mitjançant un anàlisi d’alternatives. D’aquest anàlisi s’extreu que l’alternativaque resulta millor és la que contempla la substitució de dues vies d’ample ibèric pervies d’ample mixt (estàndard i ibèric) i el canvi d’ample de part de l’actual via 1.Igualment, en aquesta alternativa, s’hi contempla la modificació de les capçaleres deles dues andanes existents: al costat frontera s’amplien les andanes i al costat Ripoll s’enderroca part de l’andana per deixar pas a un escapament. És aquesta alternativa la que es desenvolupa a nivell constructiu.Del conjunt de les actuacions que cal realitzar, el projecte comprèn la modificació de les andanes i la nova configuració de vies a l’estació de Puigcerdà, a nivell d’infraestructura i superestructura. La resta d’actuacions, relacionades amb l’electrificació i la senyalització, s’haurien d’emmarcar en els respectius projectes complementaris. Tot i això, en aquest projecte constructiu es fixen unes directrius generals per a aquests aspectes.En fase d’explotació, el projecte es limita a definir unes línies mestres per optimitzar els serveis ferroviaris que faran ús de la infraestructura projectada. Per a la fase inicial d’explotació es profunditza lleugerament, amb una proposta d’horaris a la secció internacional.El projecte, constructiu, inclou tots els documents propis d’un treball d’aquestes característiques: memòria i annexos, plànols, plec de condicions i pressupost. El conjunt dels documents s’adapta al format dels projectes de caire ferroviari. |