Abstract:
|
All collective public transport systems are based on economies of scale and want to provide
universal accessibility to the mobility. To assert that a network is efficient it must adapt to the spatial
characteristics of the territory it serves, but the most important factors for determining demand are
generated by the level of service and the regularity of the network. In Barcelona, since 2012
operates a bus network of high-performance called Orthogonal Network in order to solve these
problems. Pollution is another important problem in recent years, within the framework of the
project ZeEUS the objective is to implement a fleet of electric vehicles, taking into account their
logistical difficulties, to tackle this fact.
This work analyzes the advantages and disadvantages that the introduction of fully electric vehicles
in the new network would bring. These buses can not service the whole day without depleting the
battery, they must carry out a charging process at the end of each journey. Knowing the real data of
the routes H6 and H16provided by TMB, the arrival intervals to the ending stops of each route
direction during the day will be represented. The time that the buses need to carry out the load will
be also analyzed. After this, the percentage of vehicles that will not be able to recover the consumed
energy will be calculated.
In a short time, the orthogonal network has become one of the most used systems of the
metropolitan area due to the fast growth of the demand that has experienced. The gradual
implementation has allowed to see how the demand has increased disproportionally to the increase
of routes that were added in each new phase. This large increase is due to the transfers, with each
new phase the number of transfers increases exponentially because each new line intersects with all
perpendiculars constructed previously. In this way, are generated many new origin-destination pairs
that are reached with only one transfer.
The socio-economic factors have a great influence in the demand generated in all systems of
transport. In this study, a model to predict the demand generated due to GDP, the price of the ticket
and the population factors will be proposed. The results provided by the model are compared with
the real ridership in order to distinguish which proportion is generated by economic and social
situation and which is due to de design of the new network. |
Abstract:
|
Todos los sistemas de transporte público colectivo se basan en economías de escala y pretenden dar
una accesibilidad universal a las movilidad. Para que una red sea eficiente debe adaptarse a las
características espaciales del territorio al que sirve, pero los factores más importantes para
determinar la demanda vienen generado por el nivel de servicio y la regularidad de la red. En el caso
de Barcelona, desde 2012 opera una red de bus de altas prestaciones que pretende dar solución a
estos problemas denominada Red Ortogonal. En el marco del proyecto ZeEUS se busca implantar
una flota de vehículos eléctricos con las dificultades logísticas que conlleva las para dar solución a
otro problema importante en los últimos años, la contaminación.
Este trabajo pretende estudiar los problemas y ventajas que aportaría la introducción de vehículos
totalmente eléctricos en la nueva red. Los buses no pueden dar servicio durante toda la jornada sin
agotar la batería y por ello deberán efectuar la carga durante el día en las cabeceras al final de cada
trayecto. A partir de datos reales cedidos por TMB de las líneas H6 y H16 se estudiaran los intervalos
de llegada a las cabeceras de las líneas así como el tiempo necesario de carga y se realizará un
estudio estadístico para ver qué porcentaje de buses no podrían efectuar la carga con las
prestaciones actuales.
El crecimiento de la demanda en la red ortogonal ha sido un fenómeno que ha hecho que se
convierta en poco tiempo en uno de los sistemas más utilizados del área metropolitana. Su
implantación gradual ha permitido ver como con cada nueva fase la demanda daba un salto
cuantitativo mayor al correspondiente por el simple aumento de corredores en la red. Este gran
incremento de demanda se debe a las transferencias. Con cada nueva fase el numero de
transferencias aumenta exponencialmente debido a que cada nueva línea se cruza con todas las
perpendiculares construidas anteriormente, de esta manera de generan muchos nuevos pares
origen-destino que se alcanzan con solo una transferencia.
En todos los sistemas de transporte público diferentes factores socioeconómicos tienen influencia
en la demanda que se genera. En este trabajo se propondrá un modelo que pretende predecir la
demanda generada por factores como el PIB, el precio de billete y la población. Los resultados del
modelo se compararan con la demanda real a fin de distinguir proporción en la red ortogonal viene
condicionada por la situación económica y social de la ciudad y cual viene generada por el buen
diseño del sistema. |