Abstract:
|
Avui dia els motors dièsel representen una gran part de la propulsió dels vehicles terrestres. Les característiques d’aquest motor el fan especialment atractiu per aplicacions de transport, llarga distància i heavy-duty. La creixent preocupació per la repercussió de les emissions en el medi ambient ha propiciat l’enfortiment de les normatives europees d’emissions estàndard, en concret l’EURO VI. La tecnologia dual fuel, coneguda des de fa anys, ha ressorgit com una potencial solució a aquest problema. La naturalesa menys contaminant del gas natural juntament amb l’estabilitat del seu preu en els últims anys ha motivat la inversió en el desenvolupament d’aquesta tecnologia.
El dual fuel és un sistema de complexitat superior al sistema dièsel. El seu cost i implementació estan només justificats en motors d’alt rendiment, alta gamma o alta potència. Com tota tecnologia, el seu desenvolupament contribuirà a l’abaratiment i l’extensió del seu ús a altres àmbits i aplicacions.
La simulació de fluids computacional pren un paper molt important en la recerca de solucions viables per la implementació del sistema dual fuel en motors nous i la conversió dels ja existents. En aquest treball, s’introdueix el software AVL FIRE com a eina per simular diferents mecanismes de funcionament del motor dièsel.
El primer estudi caracteritza el procés d’injecció del dièsel. En el segon estudi, dues configuracions dels ports d’admissió d’un motor apte per l’ús de dual fuel són simulades i comparades. Finalment, es plantegen les idees principals per iniciar un estudi que inclogui la introducció del gas natural en el sistema d’admissió d’aire del motor. |