Abstract:
|
Les habilitats visuals han d’estar ben desenvolupades durant l’etapa escolar per tal
de poder fer front a les exigències acadèmiques sense cap interferència. Gran part
de la informació que reben els escolars entra pel sentit de la vista. Però no només
és important conèixer l’estat refractiu de l’infant (que tingui una agudesa visual del
100%), sinó que s’han d’avaluar totes les habilitats implicades en l’aprenentatge.
En aquest treball ens centrarem en les habilitats implicades en la funció i l’eficàcia
visual i les relacionarem amb el rendiment acadèmic. L’objectiu d’aquest estudi és
valorar la importància d’un optometrista en un col·legi amb la finalitat de prevenir
possibles alteracions en el sistema visual que puguin interferir en l’aprenentatge i
òptim rendiment.
S’han realitzat exàmens optomètrics en tres escoles de Primària del Vallès
Occidental i de Barcelona, dins de l’horari lectiu (de 9h a 13h). Les dades
obtingudes s’han analitzat estadísticament per tal de comparar les diferents proves
avaluades en el conjunt de la mostra.
Els resultats obtinguts indiquen que hi ha una correlació significativa entre el
rendiment i les diferents habilitats visuals estudiades (acomodació, visió binocular,
motilitat ocular i velocitat lectora). També ens indiquen que no hi ha diferències
estadísticament significatives entre els resultats dels nens i les nenes.
Per això recomanem la presència d’un professional de l’optometria en els centres
escolars per tal de detectar precoçment l’existència de problemes visuals i evitar
una interferència en l’aprenentatge. |