Abstract:
|
La percepció visual i l’oculomotricitat fina són habilitats visuals molt importants en la lectoescriptura i a vegades poc avaluades. A vegades, aquestes habilitats poden causar o repercutir negativament en l’aprenentatge de l’alumne.
L’estudi que s’ha realitzat té com a objectiu determinar si existeixen diferències significatives entre un grup d’alumnes que està diagnosticat de problemes d’aprenentatge i un grup d’alumnes que no presenta problemes d’aprenentatge en les habilitats visuals d’oculomotricitat fina, percepció visual i integració inter-hemisfèrica, i també en la velocitat
lectora i la velocitat grafomotora.
Per analitzar tots aquests objectius que s’han plantejat, s’ha avaluat una mostra total de 218 estudiants de 5è i 6è de Primària i 1r i 2n d’ESO, i s’han realitzat cribratges visuals a 4 escoles diferents de Sant Joan Despí, Sabadell i Rubí, per tal de mantenir al màxim les condicions ja siguin ergonòmiques, de contrast o il·luminació en la qual els nens i nenes estan acostumats.
Seguidament, es van avaluar les dades obtingudes estadísticament. Mitjançant exàmens optomètrics complets s’ha avaluat la percepció visual amb el test TVPS (discriminació visual, memòria visual, relació espacial, constància de forma, memòria visual seqüencial, figura-fons i tancament visual), les habilitats d’automaticitat viso-verbal i
oculomotores fines amb el test DEM, velocitat lectora amb el test Galí, velocitat grafomotora amb el test Wold i la integració inter-hemisfèrica amb el test de còpia de formes de Gesell.
Els resultats obtinguts mostren que entre el grup de nens i nenes amb problemes d’aprenentatge i el grup de nens i nenes sense dificultats d’aprenentatges hi ha diferències significatives en les 7 subproves que avaluen les habilitats viso-perceptives, en l’automaticitat viso-verbal i l’oculomotricitat fina, en la velocitat lectora i la velocitat grafomotora. Ara bé, no s’han trobat diferències significatives en la integració inter-hemisfèrica. |