Abstract:
|
Aquest treball s’ha dut a terme com a part del projecte universitari Formula Student, que consisteix en el disseny i la construcció d’un monoplaça de competició per part d’estudiants universitaris. En aquest cas concret s’ha fet dins l’equip e-Tech Racing, pertanyent a l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est.
Com a part del departament de suspensió d’aquest equip, i en el context de les necessitats sorgides envers la temporada 2017-2018, el treball es centra en el procés de disseny, dimensionat i validació del conjunt roda i sistema de frenat.
Més enllà del repte que suposa un treball d’aquest caire, el fet de desenvolupar-se en un entorn d’alta competició suposa una dificultat afegida. A part d’aspectes essencials en qualsevol vehicle, com poden ser la funcionalitat, fiabilitat o seguretat, s’afegeixen els requeriments estructurals imposats per les altes forces generades en pneumàtics llisos, un bon rendiment tèrmic, l’optimització del pes i l’adaptació a geometries de suspensió d’alta precisió, així com l’estricte seguiment de la normativa imposada per la competició. En el cas d’aquesta última, amb l’afegit de canvis importants degut a la recent implementació d’una normativa únicament europea en substitució de la (fins ara normativa internacional) imposada per l’organització nord-americana FSAE.
Un altre aspecte important és la dificultat afegida aquesta nova temporada en reduir la mida de la llanta de 13” polzades a 10” polzades, canvi que proporciona una considerable reducció de pes i de les inèrcies generades per les rodes, però tambè disminueix considerablement l’espai disponible per incorporar els diversos elements que componen el sistema. |