Abstract:
|
Context: Society tends towards a territorial imbalance which concentrates population in urban areas. Infrastructure and quality transport are essential for economy and regional growth, as economic boost also leads to unbalanced urban development. In addition, sustainability, defined as the ability to simultaneously meet the needs of current society whilst preserving the life conditions of future generations, is becoming increasingly important. As a consequence, large cities rely on Collective Public Transport (CPT) as a solution to reduce the problems associated to the use of private vehicles. CPT allows citizens’ mobility, optimizes space, limits toxic emissions and noise, and promotes social equity by making transportation accessible to almost the entire population. Thus, its social benefits vastly overcome the associated economic expenses. Actually, maintaining high levels of service due to social policies of public administrations generates operating costs which make transport companies unprofitable. The largest expenses of these companies are due to staff costs, thus, finding means of reducing these expenses is one of the premises of public transport operators, which increasingly rely on specialized software for this purpose. Aim: In this project, we present the methodology and database design process of a system aimed to optimize tasks associated to the logistics of a CPT company. Tools and methods: The database design presented here is a Transmodel based database. Transmodel (Reference Data Model For Public Transport) is a European standard, which consists of a conceptual model, and sets the basis for the design of an arbitrary system in the public transport sector. Transmodel is a very complex and comprehensive model which is not intended to be implemented as a whole. Actually, the designer's task is to establish which entities or parts of the model are necessary for a specific function of the system. We use the Transmodel standard, to efficiently design consistent databases. This process is iterative and constantly fed back, which implies frequent reassessment of design decisions. Results: The result from our work is a complex model which is functionally divided into 5 different parts, provides flexibility for different types of transport, and many alternatives for operating them. Following a key design requirement, the model is able to process data from three different external sources, an enterprise resource planning (ERP) system, which provides staff data, some commercially available software in the area of transit scheduling, as Hastus and, if required, a GIS (Geographic Information System) which synchronizes the data of the transport network. |
Abstract:
|
Contexto: La sociedad tiende hacia un desequilibrio territorial que
concentra la población en zonas urbanas. Las infraestructuras y el
transporte de calidad son esenciales para el desarrollo económico y el
crecimiento de las regiones, aunque este impulso económico también
provoca un desarrollo urbano desequilibrado. Además, el concepto de
sostenibilidad, definido como la capacidad de cubrir con las necesidades
de las generaciones actuales con métodos que perduren y no causen
perjuicio a las generaciones venideras es cada vez más importante.
En este sentido, la apuesta de las grandes urbes continúa siendo el
Transporte Público Colectivo (TPC), ya que es la solución para solventar
las problemáticas que el uso del vehículo privado provoca, permitiendo
la movilidad de las personas, optimizando el espacio, las emisiones y el
ruido y fomentando la equidad social, haciendo que el transporte sea
accesible a prácticamente toda la población. De esta manera, aunque su
rentabilidad no sea económica al menos siempre lo es de tipo social.
Mantener los altos niveles de servicio, basado en políticas sociales de
las administraciones públicas, genera costes operativos que hacen que
las empresas operadoras de TPC sean deficitarias. El mayor gasto de
estas empresas proviene de los costes de personal. Encontrar métodos
de disminuir estos gastos es una de las premisas de las operadoras de
transporte público que cada vez más se apoyan en software
especializado para éste fin.
Objetivo: En este proyecto, se presenta la metodología y el proceso de
diseño de la base de datos para un sistema que tiene como objetivo
optimizar las tareas asociadas a los procesos operativos de una
compañía de TPC.
Herramientas y metodología: El diseño de la base de datos que aquí se
presenta se basa en el Transmodel. El Transmodel (Reference Data
Model For Public Transport) es un estándar europeo, que presenta un
modelo conceptual y que establece las bases de cómo debe ser diseñado
cualquier sistema en el sector del Transporte Público. Es un modelo muy
complejo, muy amplio y que no está pensado para implementar como un
todo, siendo tarea del diseñador establecer qué entidades o partes del
modelo son necesarias para el sistema en cuestión. Es un proceso
iterativo que se retroalimenta constantemente, lo que implica que sea
necesario replantear decisiones de diseño que se han ido adoptando.
Resultado: El resultado que se describe es un modelo complejo que está
funcionalmente dividido en 5 partes, y que pretende dar flexibilidad para
diferentes tipos de transporte y diversas maneras de operarlos. En su
diseño se ha tenido en cuenta que debe poder admitir datos de tres
fuentes externas diferentes, un sistema enterprise resource planning
(ERP) que provea datos de empleados, un sistema como Hastus, de
creación de horarios de vehículo y si fuese necesario, un sistema GIS
(Geographic Information System) que sincronice los datos de la red de
transporte. |