Abstract:
|
Els edificis docents són grans consumidors energètics i és important estudiar quins són els paràmetres que poden influir en aquests consums. Actualment s’han posat en marxa diferents plans estratègics per tal d’aconseguir reduir el consum energètic, millorar l’eficiència energètica..., és a dir, dur a terme accions per una millor sostenibilitat dels edificis docents.
La UPC també aposta per una planificació en l’àmbit sostenible. El 2010 es va aprovar el Pla d’Estalvi Energètic (2010) (1) que té com a objectiu reduir el consum energètic un 25% el 2014, també es van iniciar els Projectes d’optimització energètica POE (2011) (2) per tal de millorar i innovar en la gestió energètica. A més s’han realitzat diverses campanyes de sensibilització sobre l’estalvi energètic, etc.
Per tal de determinar quins paràmetres poden afectar el consum energètic i poder proposar mesures d’estalvi, aquest estudi analitza els tancaments i la tipologia d’instal·lacions dels 24 edificis modulars del Campus Nord de Barcelona i la seva afectació als consums elèctrics i de gas.
A partir de diferents anàlisis estadístics s’ha obtingut resultats interessants, com és la correlació significativa negativa entre la superfície de finestres (m2) i el consum elèctric total/m2.
Respecte els paràmetres d’instal·lació, s’ha pogut comprovar que el percentatge de superfície climatitzada respecte la superfície útil està relacionada positivament amb el consum elèctric total/m2 degut a l’elevada potència necessària dels equips de climatització.
També s’ha pogut desenvolupar diferents models lineals que permeten estimar els consums elèctrics en funció dels paràmetres de l’estudi.
Finalment, un cop determinat els paràmetres de tancaments i instal·lacions que afecten als consums energètics es podrà entendre de forma més exacta el comportament dels edificis del Campus Nord i es podran aplicar mesures i millores directament a allò que més ho requereixi per tal de reduir el consum energètic. |