Abstract:
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The aim of this project has been focused in the study of possible solutions to medium-size airport in Spain in order to solve capacity problems and reduce the environment impact. A priori, two solutions need to be studied to demonstrate its viability. The first one is the implementation of a new runway over the sea to enhance the capacity and the second one, the introduction of renewable technologies to supply total or partially the energy demand on the airport (to determine) reducing emissions. The first part of the project is focused on the choice of the candidate to incorporate both solutions based on a method that takes into account different factors (P.E.S.T.E.L. model). After the first approach, Lanzarote Airport is chosen due to its suitable location near the sea, the possibility of incorporation a new runway to cover the high demand of the recent years; and the suitable conditions to profit renewable sources such as wind or sun radiation. A first analysis has been introduced to justify the viability of the project taking into account the recent situation of the airport, demand and capacity prediction by 2030 from an eight-historical-year-trend doing linear, parabolic and exponential regressions; and the environmental and social impact that new runway over the sea would entail. In the second chapter of this project, the orientation and dimensioning of the track has been designed taking into account its limiting factors and following the procedures in ICAO Annex 14. For the orientation of the runway, the factor of at least 95% of utility has been taken into account first from the analysis of the wind rose for the Lanzarote airport. Secondly, the noise generated by the new track on the nearby population has been taken into account in such a way that it does not exceed the Lden established by Law 37/2003 of the Royal Decree. Thirdly, the assessment of compliance with limited surfaces has been taken into account to guarantee the operations safety on the new runway to be built. As a last important factor when designing the orientation, the study of the orography near the coast of the Lanzarote Airport has been considered to verify the feasibility of making structures on the seabed. For runway dimension, the ICAO Annex 14 manual has been followed to specify the most relevant characteristics of a runway: runway length, width of the runway, margins and taxiways that intrinsically depended on the Airport reference key and the aircraft type considered to operate. The third and final chapter focus on the importance of keeping in mind the preservation of the environment in the aeronautical sector. Energy consumption prediction has been made in order to know the amount of energy to that will need to be supplied by the Lanzarote Airport by 2030 and a sustainable model based on Solar and Wind energy is proposed for the future demand. |
Abstract:
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La realización de este trabajo se ha centrado en el estudio de soluciones para un aeropuerto español mediano para solventar sus problemas de capacidad y reducir el impacto medioambiental. Para ello las soluciones a priori para estudio era la viabilidad de incorporación de una pista sobre el mar para mejorar la capacidad; y por otro lado la implementación tecnologías renovables para el suministramiento parcial o total de la demanda energética del aeropuerto a elegir reduciendo así la huella medioambiental.
La primera parte del trabajo realizado se centra en la elección del candidato a incorporar ambas soluciones a partir de un método que tienen en cuenta diferentes factores(Modelo P.E.S.T.E.L). Donde finalmente el Aeropuerto de Lanzarote sale escogido por su ubicación cerca del mar, la necesidad de una nueva incorporación de una nueva pista debido a la alta demanda de los últimos años y la buena disposición de viento y sol durante todo el año .
Se ha introducido un primer análisis para justificar la viabilidad del proyecto teniendo en consideración el estado actual, su previsión de demanda y capacidad en 2030 a partir de la tendencia de los últimos 8 años a partir de regresiones; como también del impacto medioambiental y social que supondría incorporar la nueva pista sobre el mar.
En el segundo capítulo de este trabajo se ha diseñado la orientación y el dimensionamiento de la pista teniendo en cuenta sus factores limitantes y siguiendo los procedimientos por el anexo 14 de la OACI.
Para la orientación de la pista se ha tenido en cuenta primeramente que el factor de utilización sea como mínimo del 95% a partir del análisis de la rosa de vientos para el Aeropuerto de Lanzarote . Segundamente se ha tenido en cuenta el ruido que podría generar la nueva pista sobre la población cercana de tal manera que no supere el Lden establecido por la Ley 37/2003 del Real Decreto. Terceramente se ha procedido la valoración del cumplimiento de las superficies limitadoras para garantizar las operaciones de las futuras aeronaves en la nueva pista a construir. Como último factor importante a la hora del diseño de la orientación, se ha considerado el estudio de la orografía cerca de la costa del Aeropuerto de Lanzarote para comprobar la viabilidad de realizar estructuras en el fondo marino.
Para el dimensionamiento de la pista se ha seguido el manual del Anexo 14 de la OACI para especificar las características más relevantes de una pista: longitud de pista, anchura , márgenes y calles de rodaje que dependían intrínsecamente la clave de referencia del aeropuerto actual y del tipo de aeronave que operarán en ella.
En el tercer y último capítulo se reflexiona sobre la importancia de tener presente la preservación del medioambiente en el sector aeronáutico. Se realiza una estimación a grosso modo de la energía que necesitará abastecer el Aeropuerto de Lanzarote para 2030 y se propone un modelo sostenible basado en energía Solar y Eólica para el suministro de la futura demanda. |