Scientific Studies on Literacy and Digital Literacy Indexed in Scopus: A Literature Review (2000-2013)

dc.contributor.author
Selfa Sastre, Moisés
dc.contributor.author
Llovera, Lourdes
dc.date.accessioned
2024-12-05T22:24:55Z
dc.date.available
2024-12-05T22:24:55Z
dc.date.issued
2016-03-16T09:01:16Z
dc.date.issued
2016-03-16T09:01:16Z
dc.date.issued
2016-03-01
dc.date.issued
2016-03-16T09:01:16Z
dc.identifier
https://doi.org/10.19052/ap.3579
dc.identifier
0120-1700
dc.identifier
http://hdl.handle.net/10459.1/56720
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10459.1/56720
dc.description.abstract
This article is a literature review of scientific studies published on literacy and digital literacy from 2000 to 2013. The aim is to provide a quantitative and qualitative analysis of these studies based on the data obtained from the Scopus citation database. The data analyzed are: the evolution of the number of scientific studies on literacy and digital literacy in the period between 2000 and 2013; the number and nationality of authors with 3 or more published scientific works on these two concepts have during this period; and predominant research lines on the concepts of literacy and digital literacy over this period of 13 years. Based on this literature review, we can state that the most investigated literacy processes are those related to Web 2.0 practices.
dc.description.abstract
Este artículo consiste en una revisión bibliográfica de los estudios científicos que se han publicado entre el año 2000 y 2013 sobre alfabetización y alfabetización digital. El objetivo es ofrecer un análisis cuantitativo y cualitativo de estos estudios a partir de los datos obtenidos en la base de citas bibliográficas Scopus. Los datos analizados son los siguientes: la evolución del número de estudios científicos sobre alfabetización y alfabetización digital en el periodo 2000-2013, el número y la nacionalidad de autores que sobre estos dos conceptos han publicado 3 o más trabajos científicos en este periodo de tiempo y las líneas de investigación predominantes sobre los conceptos de alfabetización y alfabetización digital en esta franja de 13 años. Esta revisión bibliográfica nos permite afirmar que los procesos de alfabetización mayormente investigados son aquellos que están ligados a las prácticas de Web 2.0.
dc.format
application/pdf
dc.language
eng
dc.publisher
Universidad de la Salle,Facultad de Ciencias de la Educación
dc.relation
Reproducció del document publicat a https://doi.org/10.19052/ap.3579
dc.relation
Actualidades Pedagógicas, 2016, vol. 67, p. 197-215
dc.rights
cc-by-nc (c) Selfa et al., 2016
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/
dc.subject
Lectura
dc.subject
Escritura
dc.subject
Alfabetització digital
dc.subject
Lectura
dc.subject
Escriptura
dc.subject
Computer literacy
dc.subject
Reading
dc.subject
Writing
dc.title
Scientific Studies on Literacy and Digital Literacy Indexed in Scopus: A Literature Review (2000-2013)
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
publishedVersion


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)