Ethics and Education in the Digital Age: Global Perspectives and Strategies for Local Transformation in Catalonia

Ética y Educación en la era digital: perspectivas globales y estrategias para la transformación local en Cataluña

dc.contributor.author
Olcott, Don
dc.contributor.author
Carrera, Xavier
dc.contributor.author
Gallardo Echenique, Eliana Esther
dc.contributor.author
González Martínez, Juan
dc.date.accessioned
2024-12-05T22:48:59Z
dc.date.available
2024-12-05T22:48:59Z
dc.date.issued
2016-12-22T12:53:42Z
dc.date.issued
2016-12-22T12:53:42Z
dc.date.issued
2015
dc.identifier
https://doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2455
dc.identifier
1698-580X
dc.identifier
http://hdl.handle.net/10459.1/58906
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10459.1/58906
dc.description.abstract
The purpose of this paper is to provide a global analysis and a synthesis of emerging ethical issues, situations, and questions that face educators using digital technologies. The authors offer a conceptual framework centered on the Ethical Context Continuum (ECC) that integrates how society, culture, values, and technology are perceived by people and create ethical choices that consider the potential harm, benefits or both to individuals and groups. A summary of emerging ethical issue areas is discussed and recommendations are offered for adapting global best practices and lessons learned at the local level in Catalonia. The authors conclude that the range and complexity of potential ethical issues relevant to the use of digital technologies will expand in the future. The development of a comprehensive Code of Ethics for the Use of Digital Technologies is strongly recommended across all societal sectors in Catalonia. These proposals and other recommendations can also be applied in other local and national contexts.
dc.description.abstract
El propósito de este artículo es proporcionar un análisis global y una síntesis de las nuevas cuestiones y situaciones éticas a las que se enfrentan los educadores que utilizan tecnologías digitales. Se presentará un marco conceptual centrado en el contexto ético continuo (CEC), que integra cómo se perciben la sociedad, la cultura, los valores y la tecnología y cómo se crean opciones éticas teniendo en cuenta los daños y los beneficios potenciales tanto para las personas como para los grupos humanos. Se comentará una síntesis de las áreas temáticas éticas emergentes y se ofrecerán recomendaciones para la adaptación en Cataluña de las mejores prácticas y los principales hitos. Se concluirá afirmando que el alcance y la complejidad de los problemas éticos potenciales relacionados con el uso de las tecnologías digitales se ampliará en el futuro. El desarrollo de un código ético para el uso de las tecnologías digitales es muy recomendable en todos los sectores sociales de Cataluña. Esta y otras recomendaciones que se propondrán podrán aplicarse también a otros contextos locales y nacionales.
dc.language
eng
dc.publisher
Universitat Oberta de Catalunya
dc.relation
Reproducció del document publicat a https://doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2455
dc.relation
RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 2015, vol. 12, núm. 2, p. 59-72
dc.rights
cc-by (c) Olcott et al., 2015
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
dc.subject
Ethics
dc.subject
Technology
dc.subject
Society
dc.subject
Values
dc.subject
Valors
dc.subject
Ètica
dc.subject
Societat
dc.subject
Tecnologia
dc.title
Ethics and Education in the Digital Age: Global Perspectives and Strategies for Local Transformation in Catalonia
dc.title
Ética y Educación en la era digital: perspectivas globales y estrategias para la transformación local en Cataluña
dc.type
article
dc.type
publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)