dc.contributor.author
Olcott, Don
dc.contributor.author
Carrera, Xavier
dc.contributor.author
Gallardo Echenique, Eliana Esther
dc.contributor.author
González Martínez, Juan
dc.date.accessioned
2024-12-05T22:48:59Z
dc.date.available
2024-12-05T22:48:59Z
dc.date.issued
2016-12-22T12:53:42Z
dc.date.issued
2016-12-22T12:53:42Z
dc.identifier
https://doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2455
dc.identifier
http://hdl.handle.net/10459.1/58906
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10459.1/58906
dc.description.abstract
The purpose of this paper is to provide a global analysis and a synthesis of emerging ethical issues, situations, and
questions that face educators using digital technologies. The authors offer a conceptual framework centered on
the Ethical Context Continuum (ECC) that integrates how society, culture, values, and technology are perceived by
people and create ethical choices that consider the potential harm, benefits or both to individuals and groups. A
summary of emerging ethical issue areas is discussed and recommendations are offered for adapting global best
practices and lessons learned at the local level in Catalonia. The authors conclude that the range and complexity
of potential ethical issues relevant to the use of digital technologies will expand in the future. The development of
a comprehensive Code of Ethics for the Use of Digital Technologies is strongly recommended across all societal
sectors in Catalonia. These proposals and other recommendations can also be applied in other local and national
contexts.
dc.description.abstract
El propósito de este artículo es proporcionar un análisis global y una síntesis de las nuevas cuestiones y situaciones éticas
a las que se enfrentan los educadores que utilizan tecnologías digitales. Se presentará un marco conceptual centrado en
el contexto ético continuo (CEC), que integra cómo se perciben la sociedad, la cultura, los valores y la tecnología y cómo
se crean opciones éticas teniendo en cuenta los daños y los beneficios potenciales tanto para las personas como para los
grupos humanos. Se comentará una síntesis de las áreas temáticas éticas emergentes y se ofrecerán recomendaciones
para la adaptación en Cataluña de las mejores prácticas y los principales hitos. Se concluirá afirmando que el alcance y
la complejidad de los problemas éticos potenciales relacionados con el uso de las tecnologías digitales se ampliará en el
futuro. El desarrollo de un código ético para el uso de las tecnologías digitales es muy recomendable en todos los sectores
sociales de Cataluña. Esta y otras recomendaciones que se propondrán podrán aplicarse también a otros contextos locales
y nacionales.
dc.publisher
Universitat Oberta de Catalunya
dc.relation
Reproducció del document publicat a https://doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2455
dc.relation
RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 2015, vol. 12, núm. 2, p. 59-72
dc.rights
cc-by (c) Olcott et al., 2015
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
dc.title
Ethics and Education in the Digital Age: Global Perspectives and Strategies for Local Transformation in Catalonia
dc.title
Ética y Educación en la era digital: perspectivas globales y estrategias para la transformación local en Cataluña