Tecnochess. Una propuesta didáctica para trabajar las competencias lingüística, tecnológica y matemática mediante el juego del ajedrez y las TIC

Tecnochess. A Teaching proposal to work linguistic, technological and mathematical competences with chess and ICT

Author

García Millán, Héctor

Blanch Plana, Angel

Publication date

2018-01-09T14:24:45Z

2018-01-09T14:24:45Z

2016

2018-01-09T14:24:46Z



Abstract

La inclusión de las competencias básicas del currículo de educación primaria requiere nuevos planteamientos en materia de diseño e implementación curricular. El presente artículo sugiere una propuesta de enseñanza innovadora para abordar las competencias lingüística, tecnológica y matemática (LTM) mediante el uso del ajedrez y las nuevas tecnologías en educación primaria. El ajedrez es un recurso didáctico útil en entornos educativos con el objetivo de desarrollar competencias curriculares. Este trabajo explora esta vía, proponiendo materiales y actividades centradas en la instrucción de las LTM a través del juego del ajedrez y las nuevas tecnologías.


The inclusion of the core competencies of the primary education curriculum requires new approaches in curriculum design and implementation. This article suggests an innovative teaching approach to address linguistic, technological and mathematical (LTM) skills through the use of chess and new technologies in primary education. Chess is a useful didactic resource in educational settings aiming at developing curricular competencies. The current study explores this possibility by proposing teaching materials and activities that focus on the instruction of LTM through the game of chess and new technologies.

Document Type

Article
publishedVersion

Language

Spanish

Subjects and keywords

Competencias en educación primaria; Ajedrez; Nuevas tecnologías; Competencies in primary education; Chess; New technologies; Educació primària; Primary education

Publisher

Universidad de Murcia

Related items

Reproducció del document publicat a: https://doi.org/10.6018/riite/2016/263991

Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 2016, núm. 1, p. 39-51

Rights

cc-by-nc-sa (c) García et al., 2016

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)