At the beginning of the International Gothic, in Catalonia the presence of high ecclesiastical dignities became remarkable. They were interested in the new artistic innovations coming from beyond the Pyrenees and took part in the order of luxury manuscripts. One of the most interesting personalities was Joan Ermengol, Bishop of Barcelona, former abbot in the monastery of Saint Cugat del Valles which was one of the most important “scriptoria” elaborating illuminated books around the year 1400. In this context, the representation of these prelates in the manuscripts – which were ordered under their explicit wishes – is remarkable. This would generate a repertoire of images which establishes contacts with the iconographic contributions promoted in the papal city of Avignon.
En los inicios del Gótico Internacional, destaca en Cataluña la presencia de elevadas dignidades eclesiásticas, sensibles a las novedades artísticas procedentes de más allá de los Pirineos, que intervinieron en la petición de manuscritos de lujo. Una de las personalidades más atractivas fue Joan Ermengol, obispo de Barcelona, anterior abad del monasterio de Sant Cugat del Vallés, uno de los scriptoria más importantes en la elaboración de libros iluminados en torno al año 1400. En este contexto, destaca la representación de estos prelados en los manuscritos encargados bajo sus designios, generando un repertorio de imágenes que establece contactos con las aportaciones iconográficas potenciadas en la ciudad papal de Aviñón.
Catalan
Arte medieval; Manuscritos iluminados; Manuscritos de la Corona de Aragón; Manuscritos catalanes
Universitat de València. Departament d'Història de l'Art
Reproducció del document publicat a https://ojs.uv.es/index.php/arslonga/article/view/11919/11226
Ars Longa: Cuadernos de arte, 2011, núm. 20, p. 37-48
(c) Universitat de València. Departament d'Història de l'Art, 2011
Documents de recerca [17848]