Impacte de diferents grups de tasques de futbol sobre les necessitats psicològiques bàsiques en categoria aleví

Autor/a

Riera Tasies, Jaume

Altres autors/es

Ric Díez, Ángel

Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya (INEFC) - Lleida

Data de publicació

2018-06-08

Resum

L’abandonament de la pràctica del futbol i el descens de la participació en activitats esportives han estat demostrats en els últims anys. Un dels motius ha estat el burnout, que ja comença a aparèixer en edats molt joves. La satisfacció de les necessitats psicològiques bàsiques (autonomia, competència i relació) ajuda en la persistència de la pràctica esportiva així com en disminuir els nivells de burnout. L’objectiu d’aquest treball és veure el impacte que tenen els diferents grups de tasques en les necessitats psicològiques bàsiques. En aquest estudi s’ha analitzat el cas d’un equip aleví format per 10 jugadors. S’ha creat una eina de valoració per tal de valorar quin impacte té cada tasca sobre les necessitats de cada jugador. També s’ha realitzat enquestes als jugadors i entrenador per veure la seva percepció sobre aquesta influència. Els resultats del treball mostren que les diferents tasques poden aportar més o menys satisfacció d’algunes necessitats. Podem destacar que els automatismes i els circuits tècnics són les tasques on menys autonomia i relació es genera als jugadors, els rondos i possessions les que generen més competència mentre que els jocs i els rondos les que més relació aporten. També, després d’analitzar el grup, es realitzen algunes recomanacions a l’equip, com reduir la realització de jocs, automatismes i circuits per fomentar la realització de possessions i partits reduïts. Així doncs, per aconseguir una major satisfacció de les necessitats psicològiques bàsiques de l’esportista, caldria també, tenir en compte el tipus de tasques seleccionades a l’hora de planificar les sessions d’entrenament.


El abandono de la práctica del fútbol y el descenso de la participación en actividades deportivas han sido demostradas en los últimos años. Uno de los motivos ha sido el burnout, que ya empieza a aparecer en edades muy tempranas. La satisfacción de las necesidades psicológicas básicas (autonomía, competencia y relación) ayuda en la persistencia de la práctica deportiva así como en disminuir los niveles de burnout. El objetivo de este trabajo es ver el impacto que tienen los diferentes grupos de tareas en las necesidades psicológicas básicas. En este estudio se ha analizado el caso de un equipo alevín formado por 10 jugadores. Se ha creado una herramienta de valoración para valorar el impacto que tiene cada tarea de entrenamiento sobre las necesidades básicas del jugador. También se ha realizado encuestas a los jugadores y entrenador para ver su percepción sobre esta influencia. Los resultados del trabajo muestran que las diferentes tareas pueden aportar más o menos satisfacción de algunas necesidades. Podemos destacar que los automatismos i los circuitos técnicos son las tareas donde menos autonomía y relación se genera a los jugadores, los rondos y posesiones las que generan más competencia mientras que los juegos y los rondos los que generan mejor relación. También, después de analizar el grupo, se realizan algunas recomendaciones al equipo, como reducir la realización de juegos, automatismos y circuitos para fomentar la realización de posesiones y partidos reducidos. Así pues, para conseguir una mejor satisfacción de las necesidades psicológicas básicas del deportista, habría también que tener en cuenta el tipo de tareas seleccionadas a la hora de planificar las sesiones de entrenamiento.


Dropout in football and the decline in participation of sport activities has been demonstrated in recent years. One of the reasons has been the burnout, which already begins to appear at very early ages. The satisfaction of basic psychological needs (autonomy, competence and relatedness) helps in the persistence of sports practice as well as in reducing burnout levels. The aim of this project is to see the impact that different group of football tasks have on the basic psychological needs. In this study, an under 11 years old football team is analyzed. An assessment tool has been created to assess the impact of each training task on the basic needs of the player. It has also done surveys to the players and the coach to see their perception of this influence. The results of the work show that different tasks can provide more or less satisfaction of the needs. We can emphasize that automatisms and technical circuits are the tasks where less autonomy and relatedness is generated to the players, the rondos and possession games generate more competence while games and rondos are the tasks that generate more relatedness. Also, after analyzing the group, some recommendations are made to the team, such as reducing the performance of games, automatisms and technical circuits, encouraging the realization of possession games and small sized games. To conclude, in order to achieve a better satisfaction of the basic psychological needs of the athlete, it would be also necessary to take care of the type of tasks selected when the training session is planning.

Tipus de document

Projecte/Treball fi de carrera o de grau

Llengua

Català

Matèries i paraules clau

Futbol aleví; Burnout; Necessitats psicològiques bàsiques; Futbol--Aspectes psicològics; Síndrome d'esgotament professional

Drets

cc-by-nc-nd

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)