Validación de la escala de juegos y emociones (GES II) para el estudio de experiencias motoras emocionales
Any teacher or coach should have an instrument to study the emotional experiences of a game or sport. The objective of this study was to compare the behavior of the basic emotions in different games, according to the Bisquerra model (MBI) and the internationally agreed biopsychological model (MBPS), through the validated Emotions and Games Scale (GES). We studied 502 university students, who after participating in games of different categories answered the questionnaires GES, PANAS and POMS. The MBPS had a better fit in absolute adjustment indexes, confirmatory factor analysis, parsimony indexes, construct validity and convergent tests. The findings suggest using the GES with the two factors and five basic emotions identified by the MBPS: positive emotion (joy), negative emotion (anger, fear, sadness and rejection).
Cualquier profesor o entrenador debería disponer de un instrumento para estudiar las experiencias emocionales que suscita la práctica de un juego o deporte. El objetivo de este estudio fue comparar el comportamiento de las emociones básicas en distintos juegos, según el modelo de Bisquerra (MBI) y el modelo biopsicológicos (MBPS) consensuado internacionalmente, a través del cuestionario validado Emotions and Games Scale (GES). Se estudió a 502 estudiantes universitarios, que tras participar en juegos de distintas categorías respondieron los cuestionarios GES, PANAS y POMS. El MBPS tuvo mejor ajuste en los índices de ajuste absoluto, análisis factorial confirmatorio, índices de parsimonia, pruebas de validez de constructo y convergente. Los resultados sugieren utilizar el GES con los dos factores y cinco emociones básicas que identi.ca el MBPS: emoción positiva (alegría), emoción negativa (ira, miedo, tristeza y rechazo)
This work was supported by Spain’s Ministry of Science and Innovation under Grant numbers DEP2010-21626-C03-01, DEP2010-21626-C03-02, DEP2010-21626-C03-03; and by National Institute of Physical Education of Catalonia (INEFC) under Grant number 2015-PINEF-00002.
Anglès
Factor analysis; Questionnaire; Basic emotions; Game; Emotional awareness; Análisis factorial; Cuestionario; Emociones básicas; Juego; Conciencia emocional
Universitat Autònoma de Barcelona
info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//DEP2010-21626-C03-01/ES/LA PERSPECTIVA DE GENERO EN LAS EMOCIONES SUSCITADAS EN LOS JUEGOS DEPORTIVOS PSICOMOTORES Y DE COOPERACION/
info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//DEP2010-21626-C03-02/ES/LA PERSPECTIVA DE GENERO EN LAS EMOCIONES SUSCITADAS EN LOS JUEGOS DEPORTIVOS DE COOPERACION-OPOSICION/
info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//DEP2010-21626-C03-03/ES/LA PERSPECTIVA DE GENERO EN LAS EMOCIONES SUSCITADAS EN LOS JUEGOS DEPORTIVOS DE OPOSICION/
Reproducció del document publicat a: http://www.rpd-online.com/article/view/v27-n2-lave
Revista de Psicologia del Deporte, 2018, vol. 27, núm. 2, p. 117-124
cc-by-sa (c) Lavega i Burgués, Pere et al., 2018
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/es/deed.es_ES
Documents de recerca [17848]