Validation of games and emotions scale (GES-II) to study emotional motor experiences

Validación de la escala de juegos y emociones (GES II) para el estudio de experiencias motoras emocionales

Autor/a

Lavega i Burgués, Pere

March Llanes, Jaume

Moya Higueras, Jorge

Data de publicació

2018-09-27T12:15:24Z

2018-09-27T12:15:24Z

2018

2018-09-27T12:15:25Z



Resum

Any teacher or coach should have an instrument to study the emotional experiences of a game or sport. The objective of this study was to compare the behavior of the basic emotions in different games, according to the Bisquerra model (MBI) and the internationally agreed biopsychological model (MBPS), through the validated Emotions and Games Scale (GES). We studied 502 university students, who after participating in games of different categories answered the questionnaires GES, PANAS and POMS. The MBPS had a better fit in absolute adjustment indexes, confirmatory factor analysis, parsimony indexes, construct validity and convergent tests. The findings suggest using the GES with the two factors and five basic emotions identified by the MBPS: positive emotion (joy), negative emotion (anger, fear, sadness and rejection).


Cualquier profesor o entrenador debería disponer de un instrumento para estudiar las experiencias emocionales que suscita la práctica de un juego o deporte. El objetivo de este estudio fue comparar el comportamiento de las emociones básicas en distintos juegos, según el modelo de Bisquerra (MBI) y el modelo biopsicológicos (MBPS) consensuado internacionalmente, a través del cuestionario validado Emotions and Games Scale (GES). Se estudió a 502 estudiantes universitarios, que tras participar en juegos de distintas categorías respondieron los cuestionarios GES, PANAS y POMS. El MBPS tuvo mejor ajuste en los índices de ajuste absoluto, análisis factorial confirmatorio, índices de parsimonia, pruebas de validez de constructo y convergente. Los resultados sugieren utilizar el GES con los dos factores y cinco emociones básicas que identi.ca el MBPS: emoción positiva (alegría), emoción negativa (ira, miedo, tristeza y rechazo)


This work was supported by Spain’s Ministry of Science and Innovation under Grant numbers DEP2010-21626-C03-01, DEP2010-21626-C03-02, DEP2010-21626-C03-03; and by National Institute of Physical Education of Catalonia (INEFC) under Grant number 2015-PINEF-00002.

Tipus de document

Article
Versió publicada

Llengua

Anglès

Matèries i paraules clau

Factor analysis; Questionnaire; Basic emotions; Game; Emotional awareness; Análisis factorial; Cuestionario; Emociones básicas; Juego; Conciencia emocional

Publicat per

Universitat Autònoma de Barcelona

Documents relacionats

info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//DEP2010-21626-C03-01/ES/LA PERSPECTIVA DE GENERO EN LAS EMOCIONES SUSCITADAS EN LOS JUEGOS DEPORTIVOS PSICOMOTORES Y DE COOPERACION/

info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//DEP2010-21626-C03-02/ES/LA PERSPECTIVA DE GENERO EN LAS EMOCIONES SUSCITADAS EN LOS JUEGOS DEPORTIVOS DE COOPERACION-OPOSICION/

info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//DEP2010-21626-C03-03/ES/LA PERSPECTIVA DE GENERO EN LAS EMOCIONES SUSCITADAS EN LOS JUEGOS DEPORTIVOS DE OPOSICION/

Reproducció del document publicat a: http://www.rpd-online.com/article/view/v27-n2-lave

Revista de Psicologia del Deporte, 2018, vol. 27, núm. 2, p. 117-124

Drets

cc-by-sa (c) Lavega i Burgués, Pere et al., 2018

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/es/deed.es_ES

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)