Gender Stereotypes within the University. Does Sexism Determine the Choice of Degree amongst University Students?

Los estereotipos de género en la Universidad. ¿Es determinante el sexismo en la elección de la carrera a estudiar?

dc.contributor.author
León-Ramírez, Beatriz
dc.contributor.author
Sanvicén, Paquita
dc.contributor.author
Molina-Luque, Fidel
dc.date.issued
2018
dc.identifier
https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.20
dc.identifier
1578-2824
dc.identifier
http://hdl.handle.net/10459.1/65177
dc.description.abstract
Nowadays gender-based violence has not only grown but it has become increasingly evident in gender stereotypes upheld by younger people. Universal education is necessary to eradicate these stereotypes in university classrooms. The aim of this work is to find if a relationship exists between sexism and the choice of degree among university students, and if this relates to national culture. We applied the Ambivalent Sexism Inventory (Expósito, Moya and Glick, 1998 and the Dating Violence Questionnaire by Rodríguez-Franco et al., 2007) to 1,196 university students. The results show that there is a relationship between sexism and the student’s choice of degree course and, particularly, that there is more sexism in technical degrees than in humanities degrees. The cultural ideology is similar between Mexico and Catalonia and only varies in its intensity. It concludes that gender equality education is urgently needed as a general course in technical degrees.
dc.description.abstract
En la actualidad la violencia de género, no solo va en aumento, sino que es más evidente en relación con los estereotipos de género en las personas jóvenes. La educación transversal es necesaria para poder erradicar dichos estereotipos de aulas universitarias. Nuestro objetivo es conocer si existe relación entre sexismo y la elección de la carrera entre los universitarios y si existe relación con la cultura. Para ello utilizamos el Inventario de Sexismo Ambivalente (Expósito, Moya y Glick, 1998) y Cuestionario de Violencia entre novios (Rodríguez-Franco et al., 2007) a 1196 universitarios. Los resultados evidencian que existe relación con el sexismo y carrera elegida y, mayor sexismo en carreras técnicas que en las de humanidades. La ideología cultural es similar entre México y Cataluña y variable en la intensidad en todas las mediciones. Se concluye que es muy necesaria la educación sobre la igualdad como materia transversal en carreras técnicas
dc.description.abstract
This investigation was carried out thanks to the support of GESEC: 2014SGR-655 (2014-2017) (Group of studies of society, health, education and culture), University of Lleida; also with the support of CONACyT, where the main author of the article is an intern in a doctorate program.
dc.language
eng
dc.publisher
Federación Española de Sociología
dc.relation
Reproducció del document publicat a https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.20
dc.relation
Revista Española de Sociología, 2018, núm. 27, p. 433-449
dc.rights
(c) Federación Española de Sociología, 2018
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject
Ambivalent sexism
dc.subject
Gender stereotypes
dc.subject
Degree choice
dc.subject
Socialisation
dc.title
Gender Stereotypes within the University. Does Sexism Determine the Choice of Degree amongst University Students?
dc.title
Los estereotipos de género en la Universidad. ¿Es determinante el sexismo en la elección de la carrera a estudiar?
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)