dc.contributor.author
León-Ramírez, Beatriz
dc.contributor.author
Sanvicén, Paquita
dc.contributor.author
Molina-Luque, Fidel
dc.identifier
https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.20
dc.identifier
http://hdl.handle.net/10459.1/65177
dc.description.abstract
Nowadays gender-based violence has not only
grown but it has become increasingly evident in
gender stereotypes upheld by younger people. Universal
education is necessary to eradicate these
stereotypes in university classrooms.
The aim of this work is to find if a relationship exists
between sexism and the choice of degree among university
students, and if this relates to national culture.
We applied the Ambivalent Sexism Inventory (Expósito,
Moya and Glick, 1998 and the Dating Violence Questionnaire
by Rodríguez-Franco et al., 2007) to 1,196
university students. The results show that there is a
relationship between sexism and the student’s choice
of degree course and, particularly, that there is more
sexism in technical degrees than in humanities degrees.
The cultural ideology is similar between Mexico
and Catalonia and only varies in its intensity. It concludes
that gender equality education is urgently needed
as a general course in technical degrees.
dc.description.abstract
En la actualidad la violencia de género, no solo va en
aumento, sino que es más evidente en relación con
los estereotipos de género en las personas jóvenes. La
educación transversal es necesaria para poder erradicar
dichos estereotipos de aulas universitarias.
Nuestro objetivo es conocer si existe relación entre
sexismo y la elección de la carrera entre los universitarios
y si existe relación con la cultura. Para
ello utilizamos el Inventario de Sexismo Ambivalente
(Expósito, Moya y Glick, 1998) y Cuestionario
de Violencia entre novios (Rodríguez-Franco et al.,
2007) a 1196 universitarios. Los resultados evidencian
que existe relación con el sexismo y carrera
elegida y, mayor sexismo en carreras técnicas que
en las de humanidades. La ideología cultural es
similar entre México y Cataluña y variable en la intensidad
en todas las mediciones. Se concluye que
es muy necesaria la educación sobre la igualdad
como materia transversal en carreras técnicas
dc.description.abstract
This investigation was carried out thanks to the support of GESEC: 2014SGR-655 (2014-2017) (Group of studies of society, health, education and culture), University of Lleida; also with the support of CONACyT, where the main author of the article is an intern in a doctorate program.
dc.publisher
Federación Española de Sociología
dc.relation
Reproducció del document publicat a https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.20
dc.relation
Revista Española de Sociología, 2018, núm. 27, p. 433-449
dc.rights
(c) Federación Española de Sociología, 2018
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject
Ambivalent sexism
dc.subject
Gender stereotypes
dc.title
Gender Stereotypes within the University. Does Sexism Determine the Choice of Degree amongst University Students?
dc.title
Los estereotipos de género en la Universidad. ¿Es determinante el sexismo en la elección de la carrera a estudiar?
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion