Reporte Integrado como herramienta de transparencia empresarial

Integrated Report as a business transparency tool

Author

Navarrete Oyarce, José

Gallizo Larraz, José Luis

Publication date

2019-01-23T08:48:49Z

2019-01-23T08:48:49Z

2019



Abstract

La creciente demanda por información global ha hecho que la importancia de los estados financieros, como vehículos de información hacia el exterior, haya perdido fuerza. En su lugar, el mercado está solicitando información sobre diversos aspectos, tales como sociales y medioambientales. En este escenario, el Reporte Integrado aparece como un actor relevante, dado que, en un solo documento, engloba información financiera y no financiera, mostrando una imagen global de la compañía que informa, haciendo énfasis en aspectos estratégicos, de gobierno y creación de valor. La evidencia indica que este tipo de información será el futuro del reporting corporativo, por lo que la academia está llamada a investigar este fenómeno y en conjunto fomentar las buenas prácticas empresariales. Sin duda, se está frente al inicio de una gran revolución en términos de transparencia empresarial y responsabilidad social.


A growing demand for global information has weakened financial statements importance as sources of information for the outside world. In their stead, the market demands for information on social and environmental issues. In this scenario, the Integrated Reporting appears as a relevant actor, given that, in a single document, it encompasses financial and non-financial information, showing a global image of the reporting company, with an emphasis on strategic, governance and creation of value. There is enough evidence to consider integrated reporting as a key component of corporate reporting. So, the academy is called upon to investigate this phenomenon along with promoting good business practices. There is no doubt that we are at the onset of a great revolution in terms of corporate transparency and social responsibility.

Document Type

Article
Published version

Language

Spanish

Subjects and keywords

Reporte integrado; Responsabilidad social; Transparencia; Grupos de interés

Publisher

Universidad de Concepción

Related items

Reproducció del document publicat a http://ran.udec.cl/ojs/index.php/ran/article/view/99/108

Revista Academia & Negocios, 2019, vol. 4, núm. 2, p. 71-82

Rights

cc-by (c) Navarrete et al., 2019

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This item appears in the following Collection(s)