Searching and sharing of information in social networks during the different stages of a trip

Author

Huertas Roig, Assumpció

Mariné Roig, Estela

Publication date

2019-01-23T10:01:23Z

2019-01-23T10:01:23Z

2018



Abstract

There are three phases in the use of online social media by tourists: before, during and after the trip. The aim of this study is to determine what social network users use to find information before and during the trip, the type of information they search, and where they share information. The study also identifies the relationship this has with the trustworthiness social networks provide them, especially distinguishing the social networks managed by the destination organizations. Therefore, we conduct a survey of 800 tourists who are social network users. Results show that social networks are not a major source of information before or during the trip but are very important for sharing contents after the experience, and that the most searched information concerns the main attractions of the destination. Moreover, there is a relationship between the use of social media and their perceived trustworthiness. In this case, for those who use social networks managed by destinations, these give them greater confidence.


Existen tres fases en el uso de los medios sociales en línea por parte de los turistas: antes, durante y después del viaje. El objetivo de este estudio es determinar qué red social es la más utilizada por los usuarios para encontrar información antes y durante el viaje, qué tipo de información buscan, y donde comparten información. El estudio también identifica la relación que esto tiene con la confianza que las redes sociales les aportan, distinguiendo especialmente las redes sociales gestionadas por las organizaciones de destino. Para ello, se administró un cuestionario a 800 turistas que son usuarios de medios sociales. Los resultados muestran que las redes sociales no son una fuente principal de información antes o durante el viaje, pero sí son muy importantes para compartir contenidos después de la experiencia y que la información más buscada concierne las atracciones principales del destino. Además, hay una relación entre el uso de los medios sociales y la confianza percibida por los usuarios. En este caso, para aquellos que utilizan las redes sociales gestionadas por los destinos, estas les aportan mayor confianza.


This work was supported by the Spanish Ministry of Economy, Industry and Competitiveness [Grant id.: TURCOLAB ECO2017-88984-R] and by the earlier competitive project funded by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness [Grant id.: CSO2012-34824 “Uso e influencia de los social media y la comunicación 2.0 en la toma de decisiones turísticas y en la imagen de marca de los destinos].

Document Type

Article
Published version

Language

English

Subjects and keywords

Social media; Social networks; Trustworthiness; Searching for information

Publisher

Universidad de Murcia

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Reproducció del document publicat a https://doi.org/10.6018/turismo.42.08

Cuadernos de Turismo, 2018, vol. 42, p. 617-622

http://hdl.handle.net/10459.1/65609

Rights

cc-by-nc-nd (c) Assumpció Huertas et al., 2018

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

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