Avaluació d'una intervenció educativa sobre celiaquia en professionals de la salut i de l'educació

dc.contributor
Barbé Illa, Esther
dc.contributor
Universitat de Lleida. Facultat de Medicina
dc.contributor.author
Torres Escurriola, Sílvia
dc.date.accessioned
2024-12-05T23:08:57Z
dc.date.available
2024-12-05T23:08:57Z
dc.date.issued
2019-03-29T09:36:53Z
dc.date.issued
2019-03-29T09:36:53Z
dc.date.issued
2018-07
dc.identifier
http://hdl.handle.net/10459.1/66108
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10459.1/66108
dc.description.abstract
Introducció: La celiaquia és un trastorn sistèmic induït per la ingesta de gluten, en individus genèticament predisposats. La dieta exempta de gluten és l’únic tractament eficaç i cal sensibilitzar a la població per tal de contribuir en la seva normalització. Objectiu: Avaluar la idoneïtat d’un programa educatiu sobre la celiaquia en professionals de la salut i de l’educació. Material i mètodes: estudi avaluatiu d’eficàcia, eficiència i efectivitat d’una intervenció educativa realitzada en 36 infermers/es i 22 mestres. Ambdós grups van rebre una formació i van realitzar un pre-test i un post-test. Es va fer un anàlisi senzill de costos per valorar l’impacte econòmic de l’acció formativa. Resultats: Tant els professionals de la salut com els de l’educació, milloren els seus coneixements un cop rebuda la formació. És eficient realitzar aquest tipus d’accions accedint als centres escolars i de salut i sempre i quan els professionals duguin a terme la formació de forma voluntària. Conclusions: La intervenció educativa és eficaç, eficient i efectiva i el nivell de satisfacció respecte a la formació és alt. Els programes educatius en professionals exemplars són necessaris i funcionen.
dc.description.abstract
Introducción: La celiaquía es un trastorno sistémico inducido por la ingesta de gluten, en individuos genéticamente predispuestos. La dieta sin exenta de gluten es el único tratamiento eficaz y es necesario sensibilizar a la población para contribuir en su normalización. Objetivo: Evaluar la idoneidad de un programa educativo sobre celiaquía en profesionales de la salud y de la educación. Metodología: estudio evaluativo de eficacia, eficiencia y efectividad de una intervención educativa realizada en 36 enfermeros/as y en 22 maestros/as. Ambos grupos recibieron una formación y respondieron a un pre-test y un post-test. Se realizó un análisis sencillo de costes para valorar el impacto económico de la acción formativa. Resultados: Tanto los profesionales de la salud como los de la educación, mejoran sus conocimientos después de recibir la formación. Es eficiente realizar este tipo de acciones accediendo a los centros escolares y de salud, siempre y cuando los profesionales realicen la formación de forma voluntaria. Conclusiones: La intervención educativa es eficaz, eficiente y efectiva y el nivel de satisfacción referente a la formación es alto. Los programas educativos en profesionales ejemplares son necesarios y funcionan.
dc.description.abstract
Introduction: Celiac disease is a systemic disorder induced by the ingestion of gluten in genetically predisposed individuals. The diet without gluten is the only effective treatment and it’s necessary to sensitize the population to contribute to its normalization. Main objective: Evaluate the suitability of an educational program on celiac disease in health and education professionals. Method and subject of the study: Evaluative study of efficacy, efficiency and effectiveness of an educational intervention carried out in 36 nurses and 22 teachers. Both groups received training and responded to a pre-test and post-test. A simple cost analysis was carried out to assess the economic impact of the educative intervention. Results: Health and education professionals improve their level of knowledge after receiving training. It’s efficient to carry out this type of action by accessing school and health centers, as long as the professionals carry out the training voluntarily. Conclusions: Educational intervention is effective, efficient and effective and the level of satisfaction concerning the training has been very high. Educational programs in exemplary professionals are needed and they worth it.
dc.language
cat
dc.rights
cc-by-nc-nd
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject
Celiaquia
dc.subject
Intervenció educativa
dc.subject
Avaluació
dc.subject
Professionals
dc.subject
Celiaquía
dc.subject
Intervención educativa
dc.subject
Evaluación
dc.subject
Profesionales
dc.subject
Celiac
dc.subject
Educational intervention
dc.subject
Evaluation
dc.subject
Malaltia celíaca
dc.subject
Intervenció educativa -- Avaluació
dc.subject
Personal sanitari
dc.title
Avaluació d'una intervenció educativa sobre celiaquia en professionals de la salut i de l'educació
dc.type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)