dc.contributor.author
Amorós, Pere
dc.contributor.author
Byrne, Sonia
dc.contributor.author
Mateos Inchaurrondo, Ainoa
dc.contributor.author
Vaquero Tió, Eduard
dc.contributor.author
Mundet Bolós, Anna
dc.date.accessioned
2024-12-05T21:30:36Z
dc.date.available
2024-12-05T21:30:36Z
dc.date.issued
2019-04-04T12:32:34Z
dc.date.issued
2019-04-04T12:32:34Z
dc.identifier
https://doi.org/10.1016/j.psi.2016.02.002
dc.identifier
http://hdl.handle.net/10459.1/66149
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10459.1/66149
dc.description.abstract
The “Learning together, growing with family” programme is targeted to at-risk parents and children from 6 to 11 years old, with a preventive focus on promoting positive parent-child relationships.
In this study, we examined the quality of the programme implementation and its influence on the
programme results in a sample of 425 parents and 138 facilitators drawn from the first trial. Mixed
methods were used, consisting of: parental self-reports on parenting dimensions, professionals’ records
on parental attendance and appraisals on six topics of the implementation process, and focus group
discussions in which facilitators reported on the initial steps of the implementation. Results showed a
high quality of implementation with respect to the group facilitator and the programme organization
factors, followed by the coordination with services and the support facilities offered to participants
and, finally, by the factors of fidelity and prior organization steps. Results of the focus groups confirmed that the prior steps were challenging and offered the more effective strategies. Better quality
in the implementation factors predicted better parenting styles and parental competencies after the
programme, as well as a higher attendance rate. In sum, this study demonstrates the importance of
good implementation in at-risk contexts and provides some clues as to the key elements that moderate
programme effectiveness.
dc.description.abstract
El programa «Aprender juntos, crecer en familia» está dirigido a familias en situación de riesgo psicosocial con hijos de 6 a 11 anos, ˜ mediante un enfoque preventivo y de promoción de relaciones positivas
entre padres e hijos. En este estudio, se analizó la calidad de la implementación del programa y su influencia en los resultados del programa en una muestra de 425 padres y 138 facilitadores. La metodología
fue mixta y consistió en el uso de autoinformes sobre dimensiones parentales, registros de asistencia
y evaluaciones sobre 6 temas de la implementación que fueron posteriormente factorizados. También
se realizaron grupos de discusión en los que los facilitadores informaron sobre el proceso de implementación. Los resultados indicaron una alta calidad de implementación en relación con los factores de facilitador del grupo y organización del programa, seguido de los factores de coordinación con los servicios
y los recursos de apoyo a los participantes y, por último, de los factores de la fidelidad y organización
previa. Los resultados de los grupos de discusión confirmaron que los preparativos de la implementación
resultan fundamentales y ofrecen las estrategias más eficaces para el desarrollo del programa. Una mayor
calidad en todos los factores de implementación predijo mejoras en los estilos y competencias parentales
después del programa, así como una tasa de asistencia más alta. En resumen, este estudio demuestra la
importancia de una buena implementación en contextos de riesgo y proporciona algunas pistas sobre los
elementos clave que modulan la efectividad del programa
dc.publisher
Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
dc.relation
Reproducció del document publicat a https://doi.org/10.1016/j.psi.2016.02.002
dc.relation
Psychosocial Intervention, 2016, vol. 25, núm. 2, p. 87-93
dc.rights
cc-by-nc-nd (c) Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid, 2015
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject
Family intervention
dc.subject
Evaluative research
dc.subject
Positive parenting
dc.subject
Intervención familiar
dc.subject
Investigación evaluativa
dc.subject
Parentalidad positiva
dc.title
Learning together, growing with family: The implementation and evaluation of a family support programme
dc.title
Aprender juntos, crecer en familia: la implementación y evaluación del programa de apoyo a la familia
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion