Coneixement del Programa BPSO i les seves guies de prevenció i maneig de LPP en relació a la docència impartida en el Grau d'Infermeria i dobre Grau d'infermeria i Fisioteràpia de la UdL

Autor/a

Balagué Boldú, Albert

Otros/as autores/as

Rubinat, Esther

Universitat de Lleida. Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia

Fecha de publicación

2021-03-01T08:31:04Z

2021-03-01T08:31:04Z

2020-05



Resumen

Les Lesions Per Pressió han esdevingut un greu problema sanitari amb un gran impacte econòmic i una gran afectació a la qualitat de vida del pacients. Una adequada formació sobre prevenció i maneig de les LPP de l’alumnat d’infermeria és fonamental per disminuir les altes prevalences observades als diferents ENP. Per aquest motiu cal analitzar la docència específica de les guies docents relacionades amb les LPP i el programa BPSO dins el pla d’estudis del Grau d’Infermeria i doble Grau d’Infermeria i Fisioteràpia de la UdL. Es durà a terme, contactant amb els professors responsables de les assignatures identificades per valorar les metodologies docents i avaluadores utilitzades i les hores de docència destinades a les LPP i el Programa BPSO. A més, cal avaluar el nivell de coneixement de l’alumnat sobre el programa BPSO i les seves guies relacionades amb les LPP a través d’un qüestionari Ad Hoc amb la finalitat d’avaluar si la docència impartida correspon amb el coneixement adquirit de l’alumnat. A més. Finalment, cal conèixer també l’opinió i percepcions de l’alumnat sobre les metodologies docents rebudes en la formació de prevenció i maneig de LPP mitjançant entrevistes a l’alumnat. Els resultats esperats del qüestionari sobre el nivell de coneixement han mostrat un cert desconeixement sobre el programa BPSO, de les seves guies relacionades amb les LPP i una major necessitat de formar-se en el maneig i la prevenció de les LPP. Això és degut al baix coneixement pràctic de les tècniques i materials específics de les LPP. Les metodologies docents analitzades i les hores dedicades de cada assignatures. Juntament amb les percepcions mostrades per l’alumnat on metodologies com el treball per projectes o la simulació clínica afavoririen el seu aprenentatge. Aquests resultats en conjunt fan pensar que caldrien canvis en les metodologies docents actuals. Es proposen canvis com la gamificació, un major treball per projectes a partir de les guies BPSO relacionades amb les LPP, un major nombre de sessions de simulació clínica en ambients i situacions el màxim realistes possible. Aquestes metodologies podrien millorar l’experiència i la confiança en el maneig i prevenció de les LPP de l’alumnat per afrontar millor aquestes situacions un cop entrin al món laboral com a infermers.


Las Lesiones Por Presión han llegado a ser un grave problema sanitario con un gran impacto económico y una gran afectación en la calidad de vida de los pacientes. Una formación adecuada en prevención y manejo de las LPP en el alumnado de enfermería es fundamental para disminuir las altas prevalencias observadas en los diferentes ENP. Por esta razón, es necesario analizar la docencia específica de las guías docentes relacionadas con las LPP y el programa BPSO dentro del plan de estudios del Grado de Enfermería y el doble Grado de Enfermería y Fisioterapia de la UdL. Se llevará a cabo, contactando con los profesores responsables de las asignaturas identificadas para valorar las metodologías docentes y evaluativas utilizadas y las horas de docencia destinadas a las LPP y el programa BPSO. Además, se debe evaluar el nivel de conocimiento del alumnado sobre el programa BPSO y sus guías relacionadas con las LPP con un cuestionario Ad Hoc con la finalidad de evaluar si la docencia impartida corresponde con el conocimiento adquirido del alumnado. Finalmente, también se debe conocer la opinión y percepciones del alumnado sobre las metodologías docentes recibidas en la formación de prevención y manejo de las LPP mediante entrevistas al alumnado. Los resultados esperados del cuestionario de nivel de conocimiento muestran un ligero desconocimiento del programa BPSO, de sus guías relacionadas con las LPP y una mayor necesidad de tener formación en el manejo y la prevención de las LPP. Esto es debido al bajo conocimiento práctico de las técnicas y material específico de las LPP. Las metodologías docentes analizadas y las horas destinadas a cada asignatura. Juntamente con las percepciones mostradas por el alumnado donde metodologías como el trabajo por proyectos o la simulación clínica favorecerían su aprendizaje. Estos resultados, en conjunto, dan a pensar que serían necesarios cambios en las metodologías docentes actuales. Se proponen cambios como la gamificación, un mayor trabajo por proyectos a partir de las guías BPSO relacionadas con las LPP, un mayor nombre de sesiones de simulación clínica en ambientes y situaciones el máximo de realistas posible. Estas metodologías podrían mejorar la experiencia y la confianza en el manejo y prevención de las LPP del alumnado para afrontar mejor estas situaciones una vez entren en el mundo laboral como enfermeras.


The pressure injuries (PI) have become a serious sanitary problem, with a great economic impact and a big affectation of the quality of life of the patients. A suitable formation for nursing students about prevention and management of PI is fundamental to decrease the high prevalence observed at the different ENP. For that reason, it’s necessary to analyse the specific teaching way of the teaching guides related to the IP and BPSO Program within the curriculum of the Nursing Degree and the Nursing and Physiotherapy Degree of UdL. It will be carried out contacting with de professors responsible of the identified subjects to value the teaching and evaluative methodology and number of teaching hours used in LPP and the BPSO Program. Moreover, the level of knowledge of the students about the BPSO program and its guides related to the IP must be evaluated with an Ad Hoc questionnaire in order to know if the teaching given corresponds to the knowledge acquired by the students. Finally, the students’ opinion and the perceptions about the given teaching methodologies in the formation of prevention and management of the IP must be known with an interview. The expected results of the knowledge level questionnaire show a slight ignorance of the BPSO Program, its guides related to IP and a bigger need to have formation in prevention and management of IP. The reason of that comes from the low practical knowledge of the techniques and specific material related with IP. The analysed teaching methodologies and the number of hours of each subject. Including the shown perceptions by de students where methodologies such as work on projects or clinical simulation would improve their learning. All of these results in common make believe that a change in the current teaching methodologies would be necessary. Some changes are needed, like gamification, a bigger work on projects from de BPSO guides related with IP, a higher number of clinical simulation sessions with the most realistic possible settings and situations. This kind of methodology could improve the students experience and the confidence with the prevention and management of IP to face in a better way these situations by the time they get into the world life as a nurse.

Tipo de documento

Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado

Lengua

Catalán

Materias y palabras clave

Úlcera per pressió -- Prevenció; Protocols d'infermeria; Infermeria -- Ensenyament

Derechos

cc-by-nc-nd

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

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