The development of professional skills in the Practicum of teachers. The vision of its protagonists
El objetivo del estudio es analizar el desarrollo competencial que promueve el Practicum en la formación de maestros, desde la visión de sus protagonistas. Bajo una metodología mixta y secuencial, se triangulan datos cuantitativos obtenidos de cuestionarios con datos de entrevistas y grupos de discusión. Los resultados evidencian que hay un desarrollo competencial en cuanto al conocimiento práctico del funcionamiento y gestión del aula, pero la función tutorial no forma parte substancial del desarrollo profesional que potencia este momento formativo.
The objective of the study is to analyze the competence development promoted by the Practicum in teacher training, from the perspective of its protagonists. Under a mixed and sequential methodology, quantitative data obtained from questionnaires are triangulated with data from interviews and discussion groups. The results show that there is a competence development in terms of practical knowledge of the operation and management of the classroom, but the tutorial function is not a substantial part of the professional development that enhances this formative moment.
Castellano
Practicum; Competencia profesional; Formación inicial; Identidad profesional; Professional competence; Initial training; Professional identity
Editorial Espacios Inc.
Reproducció del document publicat a https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n07p09
Espacios, 2021, vol. 42, núm. 7, p. 128-144
cc-by-nc (c) Arco et al., 2021
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Documents de recerca [17848]