Aquest Treball de Fi de Màster pretén analitzar el potencial de la pedagogia teatral, concretament el mètode del Teatre de l'Oprimit d'Augusto Boal, com una eina socioeducativa de comunicació i reflexió sobre els xocs culturals per a desenvolupar la competència intercultural i la integració social en alumnes adults immigrants i, així, reforçar els processos d'ensenyament-aprenentatge de l'espanyol com a llengua estrangera. Per a fer-ho, s'ha realitzat una recerca documental sobre les bases teòriques del paper del teatre en l'ensenyament de llengües i, també, del Teatre de l'Oprimit. Així mateix, s'han analitzat dos projectes basats en aquesta metodologia teatral amb la finalitat d'obtenir unes conclusions sòlides per a poder dissenyar una proposta didàctica aplicable en contextos ELE per a afavorir l'aprenentatge de la llengua.
This Final Master’s Degree Project aims to analyze the potential of theater pedagogy, specifically Augusto Boal's Theater of the Oppressed method, as a socio-educational tool for communication and reflection on cultural shocks to develop intercultural competence and social integration in immigrant adult students and, thus, reinforce the teaching-learning processes of Spanish as a foreign language. To do this, ia documentary investigation has been carried out on the theoretical bases of the role of theater in language teaching and, also, of the Theater of the Oppressed. Likewise, two projects based on this theatrical methodology have been analyzed in order to obtain solid conclusions to design a didactic proposal applicable in ELE contexts to promote language learning.
Este Trabajo de Fin de Grado pretende analizar el potencial de la pedagogía teatral, concretamente el método del Teatro del Oprimido de Augusto Boal, como una herramienta socioeducativa de comunicación y reflexión sobre los choques culturales para desarrollar la competencia intercultural y la integración social en alumnos adultos inmigrantes y, así, reforzar los procesos de enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera. Para hacerlo, se ha realizado una investigación documental sobre las bases teóricas del papel del teatro en la enseñanza de lenguas y, también, del Teatro del Oprimido. Asimismo, se han analizado dos proyectos basados por esta metodología teatral con el fin de obtener unas conclusiones sólidas para poder diseñar una propuesta didáctica aplicable en contextos ELE para favorecer el aprendizaje de la lengua.
Castellà
competencia intercultural; Teatro del Oprimido; racismo; aprendizaje de la lengua; intercultural competence; racism; Theater of the Oppressed; language learning; comunicació intercultural; racisme; Llenguatge i llengües--Ensenyament; integració social
cc-by-nc-nd
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Treballs de l'estudiantat [3375]