Dealing with heterogeneity: an analysis of Spanish universities

dc.contributor.author
Berbegal-Mirabent, Jasmina
dc.contributor.author
Gil-Doménech, Dolors
dc.contributor.author
De la Torre, Rocío
dc.date.accessioned
2025-05-20T00:01:38Z
dc.date.available
2025-05-20T00:01:38Z
dc.date.issued
2019
dc.identifier.citation
Berbegal-Mirabent, Jasmina; Gil-Doménech, Dolors; De la Torre, Rocío. «Dealing with heterogeneity: an analysis of Spanish universities». Tec Empresarial, 2019, 13(3), p. 58-77. Disponible en: <https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_empresarial/article/view/4473>. Fecha de acceso: 30 mar. 2020. DOI: 10.18845/te.v13i3.4473
dc.identifier.issn
1659-3359
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12328/1478
dc.description.abstract
Universities are highly dependent on regulatory frameworks, the geographical setting as well as on requirements for the creation of the different outputs they pursue. As a result, universities are heterogeneous organizations. This study analyses universities’ heterogeneity in Spain. By using a dataset from the Spanish higher education system, we model the objective function of universities and investigate which factors help explain universities’ performance, in terms of the three missions that they mostly perform (teaching, research and technology transfer). Also, a cluster analysis is performed to categorise Spanish universities. The findings contribute to better understand the different behaviours shown by universities. The findings underline the heterogeneity of Spanish universities: while some universities focus more on formation (teaching) goals, other universities excel at disseminating knowledge through different scientific outputs. The study concludes with a detailed inter- and intra- group analysis.
dc.description.abstract
Las universidades dependen en gran medida de los marcos regulatorios, la visión estratégica y del contexto geográfico. Consecuencia de esto, las universidades son claramente organizaciones heterogéneas. Este estudio analiza la heterogeneidad de las universidades en España. Utilizando datos del sistema universitario español se propone la formulación de la función objetivo de las universidades y se investiga qué factores ayudan a explicar el desempeño de las universidades en términos de las tres misiones que realizan principalmente (enseñanza, investigación y transferencia de tecnología). El estudio se acompaña de un análisis de clústeres en el que se caracterizan distintas tipologías de universidades. Los resultados obtenidos ayudan a comprender mejor los diferentes comportamientos mostrados por las universidades. En concreto, los resultados subrayan la heterogeneidad del sistema universitario español: mientras que algunas universidades se centran más en los objetivos de formación (enseñanza), otras universidades destacan por sus actividades de investigación y transferencia. El estudio concluye con un análisis detallado inter- e intra-grupo.
dc.format.extent
20
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Instituto Tecnológico de Costa Rica
dc.relation.ispartof
Tec Empresarial
dc.relation.ispartofseries
13;3
dc.rights
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject
Ensenyament universitari
dc.subject
Orientació en l'ensenyament universitari
dc.subject
Higher education
dc.subject
Counseling in higher education
dc.subject
Enseñanza superior
dc.title
Dealing with heterogeneity: an analysis of Spanish universities
dc.title.alternative
Abordando la heterogeneidad: un análisis de las universidades españolas
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.subject.udc
371
dc.subject.udc
378
dc.description.version
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.embargo.terms
cap
dc.identifier.doi
https://doi.org/10.18845/te.v13i3.4473


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)