Abstract:
|
Actualment, l’emissió desmesurada de CO2 provoca un interès progressiu orientat a les energies renovables. L’idea d’evolucionar cap a un mon sostenible i energètic fa que s’iniciï un nou moviment de consciència i responsabilització social encarada a la sensibilització de la gent i sobretot, del governs els quals gestionen els fons dedicats a la investigació i el desenvolupament. És per aquest motiu que es necessita material docent amb el qual es pugui fer una actuació pràctica i coherent de la importància d’encarar la producció d’energia a les energies renovables.
En una primera part del projecte es farà un repàs general de les característiques,
corbes i equacions més rellevants de la cel·la fotovoltaica, unitat bàsica de la
generació fotovoltaica. Similar al díode semiconductor, la cel·la solar està feta d’un
material semiconductor anomenat Silici. Però com és evident, no és suficient col·locar dos cables a un semiconductor i posar-ho al Sol per que hi circuli corrent elèctrica. Si no que per aconseguir aquesta extracció es necessita fabricar un semiconductor en el que una zona sigui del tipus N i l’altre del tipus P de manera que la xarxa cristal·lina del semiconductor no s’interrompi al passar d’una regió a l’altre. Es tracta d’estudiar un material que es regeix per uns paràmetres de conducció que possibiliten una generació elèctrica a partir dels fotons generats pel
Sol.
En una segona part es definirà d’una manera clara i concisa la plataforma docent
de la qual es parteix en aquest projecte. És una plataforma desenvolupada des del
CITCEA-UPC que incorpora l’última tecnologia en control de motors elèctrics i convertidors estàtics de voltatge mitjançant un processador digital de senyal.
Aquest DSP (processador digital de senyal) incorporat a la placa de control és el
TMS320F2812 de Texas Instruments, un model que permet el control de dos motors
alhora. Per altre banda hi ha la placa de potència, CDM2480, específicament dissenyada per aquesta plataforma de motors amb la finalitat de subministrar diferents tensions de treball i fer les mesures corresponents per poder realitzar un control via software sobre aquesta.
En la tercera part del projecte es desenvolupa i s’implementa una plataforma
fotovoltaica a partir de la plataforma docent ja citada. Partint dels panells fotovoltaics com a font d’energia, es realitzarà un condicionament de potència per
tal de poder injectar aquesta energia a xarxa. Partint d’això, caldrà escollir uns
marges de funcionament per tal de poder dimensionar i dissenyar adequadament els
diferents elements que compondran la plataforma, entre els quals podem trobar un
convertidor DC/DC del tipus elevador, un filtre per l’inversor, un transformador i
una placa de circuit imprès la qual s’encarrega d’adaptar tota la potència i permetre un control sobre la plataforma garantint així, la creació d’una plataforma docent que permetrà la realització d’una sèrie de pràctiques encarades tant a la generació fotovoltaica com a l’estudi de convertidors estàtics a l’abast de qualsevol
investigador/a.
El resultat final d’aquest projecte és, per tant, disposar d’una bancada fotovoltaica de treball que inclou tots els elements necessaris per facilitar l’ensenyament a nous enginyers/es, tècnics i professionals amb eines i tecnologies actuals en un tema tant important com és l’eficiència energètica i la utilització d’energies renovables. |