Títol:
|
Congested hubs
|
Autor/a:
|
Flores-Fillol, Ricardo
|
Altres autors:
|
Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia |
Resum:
|
Hub congestion is a major problem and a relevant policy issue because it causes
delays and many organizational problems at airports that end up implying unpleasant
consequences both for air travelers and airlines. In a competitive framework in which
carriers choose aircraft size, this paper suggests that airlines schedule too many flights
using overly small aircraft, which constitutes a major contributor to congestion. Two-
part congestion tolls, accounting for the congestion imposed on other carriers and the
congestion imposed on all passengers, are needed to recover e¢ ciency. Finally, we
analyze the validity of the results by studying the effects of network size, airport
capacity, competition in layover time, and the formation of airline alliances.
Keywords: congestion; hub-and-spoke networks; overprovision of frequency; con-
gestion internalization; congestion tolls
JEL Classiffication Numbers: L13; L2; L93 |
Data de publicació:
|
2009 |
Matèries (CDU):
|
338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus |
Matèries:
|
Oligopolis Organització industrial Aviació comercial Aeroports-Direcció i administració |
Drets:
|
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original, la universitat i el departament i no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/) |
Tipus de document:
|
Document de treball |
ISSN:
|
1988 - 0812
|
Col·lecció:
|
Documents de treball del Departament d'Economia;2009-04
|
Compartir:
|
|