Digital competence training proposals in the UOC context: A transforming vision

dc.contributor.author
Guitert Catasús, Montse
dc.contributor.author
Romeu Fontanillas, Teresa
dc.contributor.author
Romero Carbonell, Marc
dc.date
2016-06-17T09:16:34Z
dc.date
2016-06-17T09:16:34Z
dc.date
2015-01-20
dc.identifier.citation
Guitert Catasús, M.; Romeu Fontanillas, T.; Romero Carbonell, M. (2015)"Digital competence training proposals in the UOC context: A transforming vision". eLearning Papers. ISSN 1887-1542
dc.identifier.citation
1887-1542
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10609/51961
dc.description.abstract
Peer-reviewed
dc.description.abstract
Digital competence has become a key concept in the Knowledge society and it is a more complex concept than just the use of ICT since it includes methodologies and attitudes and must be related to new literacies. Because of the evolution of the Internet, the concept of user has drastically changed. Nowadays, users are not only receivers of information but they can generate their own Knowledge. Being aware of that, the Digital Literacy Area of the UOC has developed training proposals keeping in mind digital competence and which are analysed in-depth in this paper (basing on their content analysis and on a students' survey in one of them). These proposals have been designed taking into account Martin&Grudziecki's three levels of digital literacy. In fact, training in digital competences is understood as a methodological training that provides students those necessary attitudes to promote the conscious and critical use of digital technologies for professional and academic purposes, and all of that respecting the principles of ethical responsibility during the search, elaboration, presentation and dissemination of information. This collaborative methodological training is conducted as a means to allow the adaptation of individuals to social changes and thus transforming the way they learn and, consequently, their profession.
dc.description.abstract
La competència digital s'ha convertit en un concepte clau en la societat del coneixement i és un concepte més complex que l'ús de les TIC, ja que inclou metodologies i actituds i ha d'estar relacionat amb les noves alfabetitzacions. A causa de l'evolució d' Internet, el concepte d'usuari ha canviat dràsticament. Avui en dia, els usuaris no només són receptors d'informació, també poden generar els seus propis coneixements. Sent conscient d'això, l'Àrea d'Alfabetització Digital de la UOC ha elaborat propostes de formació tenint en compte la competència digital, que s'analitzen en profunditat en aquest document (basant-se en la seva anàlisi de contingut i una enquesta als estudiants en una d'elles). Aquestes propostes han estat dissenyades tenint en compte els tres nivells d'alfabetització digital de Martin& Grudziecki. De fet, la formació en competències digitals s'entén com una formació metodològica que proporciona als estudiants les actituds necessàries per a promoure l'ús conscient i crític de les tecnologies digitals per a fins professionals i acadèmics, i tot això respectant els principis de la responsabilitat ètica durant la recerca, elaboració, presentació i difusió de la informació. Aquesta formació metodològica de col·laboració es porta a terme com un mitjà per a permetre l'adaptació dels individus als canvis socials i per tant la transformació de la forma en què aprenen i, en conseqüència, la seva professió.
dc.description.abstract
La competencia digital se ha convertido en un concepto clave en la sociedad del conocimiento y es un concepto más complejo que el uso de las TIC, ya que incluye metodologías y actitudes y debe estar relacionado con las nuevas alfabetizaciones. Debido a la evolución de Internet, el concepto de usuario ha cambiado drásticamente. Hoy en día, los usuarios no sólo son receptores de información, también pueden generar sus propios conocimientos. Siendo consciente de ello, el Área de Alfabetización Digital de la UOC ha elaborado propuestas de formación teniendo en cuenta la competencia digital, que se analizan en profundidad en este documento (basándose en su análisis de contenido y una encuesta a los estudiantes en una de ellas). Estas propuestas han sido diseñadas teniendo en cuenta los tres niveles de alfabetización digital de Martin & Grudziecki. De hecho, la formación en competencias digitales se entiende como una formación metodológica que proporciona a los estudiantes las actitudes necesarias para promover el uso consciente y crítico de las tecnologías digitales para fines profesionales y académicos, y todo ello respetando los principios de la responsabilidad ética durante la investigación, elaboración, presentación y difusión de la información. Esta formación metodológica de colaboración se lleva a cabo como un medio para permitir la adaptación de los individuos a los cambios sociales y por lo tanto la transformación de la forma en que aprenden y, en consecuencia, su profesión.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
eLearning Papers
dc.rights
<a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/">http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/</a>
dc.subject
digital competences
dc.subject
digital literacy
dc.subject
methodologies
dc.subject
competencias digitales
dc.subject
alfabetización digital
dc.subject
metodologías
dc.subject
competències digitals
dc.subject
alfabetització digital
dc.subject
metodologies
dc.subject
Electronic information resource literacy
dc.subject
Alfabetització digital
dc.subject
Alfabetización digital
dc.title
Digital competence training proposals in the UOC context: A transforming vision
dc.type
info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Articles [156]