dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Estadística i Investigació Operativa |
dc.contributor |
Heredia, F.-Javier (Francisco Javier) |
dc.contributor |
Hoz Casas, Jordi de la |
dc.contributor.author |
Reixach Sanchez, Roger |
dc.date |
2017-09-13 |
dc.identifier.citation |
ETSEIB-240.129014 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2117/109081 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Energies |
dc.subject |
Electric power -- Spain |
dc.subject |
Energia elèctrica -- España |
dc.title |
Estratègies de compra d’energia elèctrica a l’Estat Espanyol |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
El present document pretén ser una base acadèmica i empresarial per a la comprensió de les
diferents estratègies de compra d’electricitat disponibles a l’estat espanyol, a les quals poden
acudir diferents agents de mercat, entre ells les comercialitzadores. La motivació sorgida per
analitzar els mercats elèctrics s’origina després de l’experiència en el món laboral, ja que la
formació dels preus d’electricitat al mercat majorista és encara un tema tabú per molts enginyers i
gestors energètics de diferents empreses. Moltes d’elles desconeixen quines són les estratègies de
compra d’electricitat adequades en cada moment.
La introducció situarà el marc teòric i les diferents estratègies de transaccions per obtenir
energia elèctrica: caldrà tenir un marc històric per entendre la situació actual, un marc legal per
conèixer el procediment operatiu de cada estratègia i un marc estratègic amb la finalitat de
considerar les variables que influencien en el preu de cada estratègia..
El dos següents apartats contindran la mateixa estructura analítica, basats en les dos
estratègies de compra d’electricitat més conegudes: el Mercat Diari (MD) i el Mercat a Termini
(MT). En cada cas es detallarà les evolucions dels preus d’electricitat i les variables que afecten el
seu comportament. Com a complement al MD s’afegirà un capítol analitzant les característiques
més importants dels Contractes Bilaterals, una estratègia de compra d’electricitat que està
guanyant pes progressivament.
El cinquè capítol anirà enfocat a examinar l’evolució dels preus de les dues estratègies de
compra més utilitzades a l’estat durant el 2016. S’observaran diferents períodes de decisió per
determinar les diferències econòmiques que podria haver tingut una comercialitzadora que ha
d’abastir-se d’energia elèctrica. En aquest apartat es pretén mostrar com, segons el moment de
compra, és preferible optar per una estratègia o altre, contrastant amb les variables exposades als
capítols anteriors. Els límits temporals del problema s’emmarquen entre els períodes
d’abastiment i el període d’entrega física d’energia elèctrica per determinar les diferències
econòmiques per diferents escenaris. |