Problematic uses of ICT among young people in their personal and school life [Usos problemáticos de las TIC entre jóvenes en su vida personal y escolar]

dc.contributor.author
Rodríguez Gómez, David
dc.contributor.author
Castro Ceacero, Diego
dc.contributor.author
Meneses, Julio
dc.date
2018-06-27T10:33:34Z
dc.date
2018-06-27T10:33:34Z
dc.date
2018-06-27
dc.identifier.citation
Rodríguez-Gómez, D.; Castro, D.; Meneses, J. (2018). "Problematic uses of ICT among young people in their personal and school life [Usos problemáticos de las TIC entre jóvenes en su vida personal y escolar]". Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 56, 26, p. 91-100. ISSN 1134-3478. DOI: 10.3916/C56-2018-09
dc.identifier.citation
1134-3478
dc.identifier.citation
10.3916/C56-2018-09
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10609/81345
dc.description.abstract
Studies on ICT use in education usually focus on ICT's contribution to training processes. However, scarce research has concentrated on the problematic use of ICT among young people in the school context, and most of it approaches the problem from a psychopathological perspective. The purpose of this paper, in contrast, is to analyse problematic ICT use among young people in their personal and school setting. The methodology involved applying a questionnaire to a sample of 1,052 youths aged between 12 and 18 years old. The study starts with a univariate and bivariate descriptive analysis. Subsequently, three Poisson regression models were developed to evaluate the contribution of several predictor variables to the three types of problematic uses identified in their sphere, learning processes and classroom relationships. Results show a relationship between problematic ICT use in personal and school settings, with older youths who use smartphones (the) most likely to engage in this type of behaviour. The use of mobile technology largely explains the problematic behaviour in the use of ICT among young people in personal and school contexts, which justifies the need to promote actions contributing to more responsible use of this type of technology in all areas of their personal, school and social life.
dc.description.abstract
Los estudios sobre el uso de las TIC en educación suelen analizar su contribución a los procesos formativos. Son escasas las investigaciones centradas en los usos problemáticos de las TIC que realizan los jóvenes en el contexto escolar y, la mayoría, lo abordan desde una perspectiva psicopatológica. El propósito del presente artículo es analizar los usos problemáticos de las TIC entre jóvenes en su ámbito personal y escolar. La metodología consistió en la aplicación de un cuestionario a 1.052 jóvenes de entre 12 y 18 años. El estudio se inicia con un análisis univariante y bivariante. Posteriormente, se desarrollan tres modelos de regresión de Poisson para valorar la contribución de diversas variables predictoras sobre tres tipos de usos problemáticos identificados en: el ámbito personal, los procesos de aprendizaje y las relaciones de aula. Los resultados muestran una relación entre los usos problemáticos en el ámbito personal y escolar, siendo los chicos de mayor edad y que utilizan intensivamente los "smartphones" los que más probabilidades tienen de incurrir en este tipo de comportamientos. El uso de la tecnología móvil explica en gran medida las conductas inadecuadas en el uso de las TIC en los ámbitos personal y escolar entre los jóvenes, lo que justifica la necesidad de promover actuaciones que contribuyan a un uso más responsable de este tipo de tecnología en todos los ámbitos de su vida personal, escolar y social.
dc.description.abstract
Els estudis sobre l'ús de les TIC en educació solen analitzar la seva contribució als processos formatius. Són escasses les recerques centrades en els usos problemàtics de les TIC que realitzen els joves en el context escolar i, la majoria, ho aborden des d'una perspectiva psicopatológica. El propòsit del present article és analitzar els usos problemàtics de les TIC entre joves en el seu àmbit personal i escolar. La metodologia va consistir en l'aplicació d'un qüestionari a 1.052 joves d'entre 12 i 18 anys. L'estudi s'inicia amb una anàlisi univariable i bivariante. Posteriorment, es desenvolupen tres models de regressió de Poisson per valorar la contribució de diverses variables predictoras sobre tres tipus d'usos problemàtics identificats en: l'àmbit personal, els processos d'aprenentatge i les relacions d'aula. Els resultats mostren una relació entre els usos problemàtics en l'àmbit personal i escolar, sent els nois de major edat i que utilitzen intensivament els "smartphones" els que més probabilitats tenen d'incórrer en aquest tipus de comportaments. L'ús de la tecnologia mòbil explica en gran manera les conductes inadequades en l'ús de les TIC en els àmbits personal i escolar entre els joves, la qual cosa justifica la necessitat de promoure actuacions que contribueixin a un ús més responsable d'aquest tipus de tecnologia en tots els àmbits de la seva vida personal, escolar i social.
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación
dc.relation
http://femrecerca.cat/sites/default/files/drodriguez/files/rodriguez_castro_meneses2018-english.pdf
dc.rights
CC BY-ND
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/
dc.subject
quantitative analysis
dc.subject
ICT
dc.subject
young people
dc.subject
digital behaviour
dc.subject
mobile devices
dc.subject
school
dc.subject
learning
dc.subject
personal relationships
dc.subject
análisis cuantitativo
dc.subject
TIC
dc.subject
jóvenes
dc.subject
comportamiento digital
dc.subject
dispositivos móviles
dc.subject
escuela
dc.subject
aprendizaje
dc.subject
relaciones personales
dc.subject
TIC
dc.subject
joves
dc.subject
comportament digital
dc.subject
dispositius mòbils
dc.subject
escola
dc.subject
aprenentatge
dc.subject
relacions personals
dc.subject
anàlisi quantitativa
dc.subject
Information technology
dc.subject
Tecnologia de la informació
dc.subject
Tecnología de la información
dc.title
Problematic uses of ICT among young people in their personal and school life [Usos problemáticos de las TIC entre jóvenes en su vida personal y escolar]
dc.type
info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Articles [216]