dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Òptica i Optometria |
dc.contributor |
Lupón Bas, Marta |
dc.contributor.author |
Fuster Ventosa, Mireia |
dc.date |
2016-06-01 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2117/118887 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada |
dc.rights |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ciències de la visió::Optometria::Agudesa visual |
dc.subject |
Visual perception |
dc.subject |
Gamification |
dc.subject |
Reading disability |
dc.subject |
Percepció visual |
dc.subject |
Lectura, Dificultats en la |
dc.subject |
Jocs educatius |
dc.title |
Creació de programari per a l'entrenament d'habilitats de percepció, atenció i memòria visuals |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
Un dels principals objectius de les escoles és que, en acabar el primer cicle d’educació primària, els nens i nenes hagin assolit el procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, que és una condició necessària per tal de superar els reptes dels següents cicles d’aquesta etapa educativa.
La literatura sobre el tema no és concloent, però en la pràctica clínica sembla ser que un nombre considerable de nens i nenes etiquetats com a alumnes amb dificultats d’aprenentatge, presenten alteracions en els mecanismes d’acomodació, convergència i/o motilitat ocular, i que en la consolidació de la lectoescriptura també hi tenen un paper les habilitats de percepció, atenció i memòria visuals.
Tot i que podem trobar molt material de “llapis i paper” pensat per millorar aquestes habilitats, realitzar aquest tipus de tasques pot representar un esforç poc motivador per als infants. Captar la seva motivació i interès i que alhora s’ho passin bé és un gran repte. Per aquest motiu s’ha considerat adient recórrer a la gamificació com a plantejament alternatiu als formats més tradicionals.
L’objectiu principal d’aquest projecte, ha estat crear un programari seqüenciat i organitzat emprant l’Scratch com a llenguatge de programació, amb exercicis destinats a nens i nenes d’entre tres i vuit anys, amb la intenció explícita d’entrenar les habilitats de percepció, atenció i memòria visuals per afavorir, en últim terme, l’aprenentatge de la lectoescriptura en aquells infants el progrés dels quals és més lent del que seria esperable. |