Aquest Treball de Fi de Màster elabora un model i simula el mecanisme del tren davanter del Velocípedo , un vehicle de tres rodes elèctric dissenyat per Torrot, a partir de les dades facilitades per l’empresa. La finalitat és poder analitzar el comportament cinemàtic i dinàmic del vehicle durant la fase de disseny i en versions futures d’aquest per tal d’estudiar i preveure els efectes originats per la variació de qualsevol paràmetre geomètric. D’aquesta manera, s’evita la modificació continua d’un prototip físic, estalviant temps i recursos eco nòmics. Mencionar que a la meitat del projecte l’empresa es va desvincular , essent finalment aquest un projecte únicament docent. Previ a l’anàlisi del Velocípedo es realitza una etapa d’estudi de mercat per tal de conèixer el funcionament bàsic del mecani sme davanter de direcció i suspensió dels principals models de motocicletes de tres rodes. En una primera fase s’estudia el mecanisme dissenyat per l’empresa, es depuren els errors que presenta i s’esquematitza a partir d’adaptacions i simplificacions per tal d’obtenir un model de fàcil interpretació. En una segona fase es modela el mecanisme del tren davanter amb el software MSC Adams, es verifica la condició d’Ackerman i s’obtenen els paràmetres que defineixen geomètricament el vehicle: avanç, batalla, angle de direcció i caiguda, convergència... Finalment, es modela el vehicle sencer per tal de realitzar un a anàlisi dinàmica amb la finalitat d’estudiar la variació dels paràmetres geomètrics anteriors en buit i en càrrega, el comportament del vehicle en l es situacions d’acceleració i frenada i l’estabilitat del conjunt. La conclusió més important ha estat validar que el model proposat per la marca presenta major dificultat per mantenir la verticalitat en l’estat de repòs que la resta de models del mercat. Aquest fet, i al no ser possible el bloqueig de la suspensió davantera, fa que sigui obligatori l’ús d’un cavallet en l’estacionament del vehicle o el recolzament dels peus al terra en una parada. |