Las Unidades convivenciales de acción educativa, UCAE: un campo profesional para la educación social

The coexistence units of educational action, UCAE: a profesional field for the social education

Author

Pruns Ruiz, Carla

Solé Blanch, Jordi

Publication date

2019-03-22T07:39:39Z

2019-03-22T07:39:39Z

2019-01-19



Abstract

El acogimiento en la Unidad convivencial de acción educativa (UCAE) es una medida de protección poco utilizada en el sistema de atención a la infancia y la adolescencia. Asimismo, se presenta como un espacio de profesionalización para la educación social. En este artículo ofrecemos algunas claves a nivel legislativo y conceptual a fin que las administraciones competentes apuesten por ella. Un desarrollo amplio y funcional de las UCAE nos presenta el potencial de una medida de protección capaz de ofrecer una alternativa válida a muchos niños/as y adolescentes en situación de desamparo o dificultad social.


The fostering in coexistence units of educational action (UCAE) is not used much as a protection measure in the childcare and adolescence system. It is introduced as an area to professionalize the social education. In this article we offer some legal and conceptual keys, aiming to encourage the competent administrations to commit. A broad and functional development of the UCAE provides the potential of a protective measure that can offer a valid alternative for many children and adolescents in social distress or difficulty.

Document Type

Article
Published version

Language

Spanish

Subjects and keywords

infancia y adolescencia; UCAE; acogimiento profesional; educación social; chilhood and adolescence; UCAE; professional fostering; social education; infància i adolescència; UCAE; acolliment professional; educació social; Social education; Educació social; Educación social

Publisher

RES, Revista de Educación Social

Related items

RES, Revista de Educación Social, 2019, 28

http://www.eduso.net/res/winarcdoc.php?id=1201

Rights

CC BY-NC

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

This item appears in the following Collection(s)

Articles [114]