Desarrollo profesional e intercambio de conocimiento en los grandes experimentos científicos

Professional development and knowledge exchange in big science experiments

Author

Creus, Amalia Susana

Canals Parera, Agustí

Other authors

Universitat Oberta de Catalunya. Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació

Universitat Oberta de Catalunya. Estudis d'Economia i Empresa

Publication date

2019-03-26T12:11:30Z

2019-03-26T12:11:30Z

2014-11-25



Abstract

Recent big science experiments based on the collaboration of thousands of scientists coming from hundreds of institutions have introduced important changes in the way scientific activity is organized in some research areas. As a consequence, individual scientists are affected in different ways as they are obliged to adapt to the new dynamics in terms of their own work and their relationships with colleagues. This paper presents the case of research undertaken in ATLAS, one of four big experiments in high-energy physics using the Large Hadron Collider (LHC) at CERN in Geneva and one of the most important big science experiments to date. By gathering and analysing several micro-cases of individual experiences of ATLAS members, we propose that the size and complexity of the experiment do indeed influence the personal relationships among scientists themselves and also their relationships with their organizations. As a result of this analysis, we put forward a set of propositions concerning these relationships that might potentially be generalized to other big science experiments.


Los nuevos experimentos big science, que implican la colaboración de miles de investigadores procedentes de múltiples instituciones, están introduciendo cambios importantes en la organización de la actividad científica en muchas áreas de conocimiento. Todo ello tiene un impacto significativo en la vida profesional de los científicos, que necesitan adaptarse a nuevas dinámicas de trabajo y de relación entre colegas. Este artículo presenta un estudio de caso realizado en ATLAS, uno de los cuatro experimentos de física de partículas vinculados al Large Hadron Collider (LHC) en el CERN, en Ginebra. Mediante el análisis de micro-casos sobre experiencias individuales de miembros de la colaboración ATLAS, proponemos investigar cómo el aumento de tamaño y de complejidad de las colaboraciones científicas está afectando la carrera y la experiencia personal de los científicos y, consecuentemente, los procesos de producción y transmisión de conocimiento. Como resultado se presenta un conjunto de proposiciones teóricas potencialmente generalizables a otros experimentos de estas características.

Document Type

Article
Published version

Language

Spanish

Subjects and keywords

colaboración científica; big science; estudios de caso; individuos; física de partículas; scientific collaboration; big science; case studies; individuals; high-energy physics; big science; estudis de cas; individus; física de partícules; col·laboració científica; Big data; Dades massives; Datos masivos

Publisher

Revista Espanola de Documentacion Cientifica

Related items

Revista Española de Documentación Científica, 2014, 37(4)

http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/download/873/1188

info:eu-repo/grantAgreement/2009-SGR00032

info:eu-repo/grantAgreement/CSO2009-09194

info:eu-repo/grantAgreement/CSO2012-33959

This item appears in the following Collection(s)

Articles [216]