Professionals de la informació, la comunicació i l'educació davant la infoxicació i les fake news: col·laborem?

dc.contributor
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
dc.contributor.author
López Borrull, Alexandre
dc.contributor.author
Vives Gràcia, Josep
dc.contributor.author
Badell Guijarro, Joan Isidre
dc.date
2019-07-09T11:39:03Z
dc.date
2019-07-09T11:39:03Z
dc.date
2019-07
dc.identifier.citation
López-Borrull, A., Vives-Gràcia, J. & Badell, J.I. (2019). Professionals de la informació, la comunicació i l'educació davant la infoxicació i les fake news: col·laborem?. A Recoder, M.J. (ed.). Com formar ciutadans crítics? Alfabetització informacional i mediática (pp.138-160). Bellaterra, Institut de la Comunicació, Universitat Autònoma de Barcelona. ISBN 9788412034431
dc.identifier.citation
9788412034431
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10609/98746
dc.description.abstract
La present comunicació és una aproximació al fenomen de les notícies falses (fake news), i la seva relació amb la disciplina de la informació i la documentació, fent èmfasi en el rol que els professionals de la informació i els bibliotecaris poden exercir. Per a fer-ho, es presenten diverses visions relatives a les notícies falses, considerant el seu impacte, el paper dels mitjans socials en la seva difusió, els dilemes de la creació d'algoritmes com a filtre i el paper que la cura de continguts pot tenir per a minimitzar el seu efecte. Com a principals conclusions, es defensa el paper del bibliotecari en l'avaluació de recursos, fonts i notícies i la necessària relació que professionals de l'educació, la comunicació i la informació han de tenir en compte per a poder combatre de forma eficient un problema, el de la desinformació, que es concretarà com afecta a diversos àmbits i sectors i que està relacionat, també, amb els conflictes socials i polítics que estan tenint lloc el segle XXI. Algunes de les possibles solucions que s'apunten plantegen una revisió adequada d'una sèrie de pràctiques i activitats que fins ara s'han estat desenvolupant, així com una necessària evolució de conceptes com l'alfabetització informacional o la media literacy concretats en projectes tant d'abast local com global.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Institut de la Comunicació, Universitat Autònoma de Barcelona
dc.relation
http://incomnet.uab.cat/publicacions/edicion.asp?id=27
dc.rights
CC BY-NC-ND
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights
<a href="http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/">http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/</a>
dc.subject
noticias falsas
dc.subject
profesionales de la información y la documentación
dc.subject
alfabetización en medios
dc.subject
notícies falses
dc.subject
professionals de la informació i la documentació
dc.subject
alfabetització als mitjans
dc.subject
fake news
dc.subject
information professionals
dc.subject
media literacy
dc.subject
Media literacy
dc.subject
Alfabetització mediàtica
dc.subject
Alfabetización mediática
dc.title
Professionals de la informació, la comunicació i l'educació davant la infoxicació i les fake news: col·laborem?
dc.type
info:eu-repo/semantics/bookPart


Fitxers en aquest element

FitxersGrandàriaFormatVisualització

No hi ha fitxers associats a aquest element.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)