dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Projectes d'Enginyeria |
dc.contributor |
Sáiz Segarra, Miguel Ángel |
dc.contributor.author |
García Martínez, David |
dc.date |
2015-01-09 |
dc.identifier.citation |
205-226 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2117/177122 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria mecànica::Disseny i construcció de vehicles::Automòbils |
dc.subject |
Automobiles -- Crash tests |
dc.subject |
Automobiles -- Equipment and supplies |
dc.subject |
Automòbils -- Assaigs de xoc |
dc.subject |
Automòbils -- Equip i accessoris |
dc.title |
Estudi d'un sistema deformable absorbidor d'energia per a automòbils, per a impactes a baixa velocitat (15 km/h) |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
Són molts els dispositius i sistemes que un vehicle utilitari pot portar per a protegir ja sigui els seus propis elements com els seus ocupants. El motiu més important que pot afectar directament la integritat del vehicle com dels seus ocupants és l’absorció d’energia, més ben dit la desacceleració del vehicle a causa de la col·lisió amb un objecte a una certa velocitat. En aquest estudi es contemplarà únicament aquelles col·lisions les quals succeeixin a una baixa velocitat, és a dir, a una velocitat sempre inferior de la llindar per aquests tipus, 15 km/h. És possible que entre la gent no se li doni gaire importància a un impacte sota aquestes velocitats degut a que l’ocupant és molt probable que no pateixi cap dany però a aquesta velocitat el que pateix no és l’ocupant sinó el vehicle. L’objectiu principal dels sistemes protectors d’impactes per a baixa velocitat permetran reduir els danys i costos de reparació del vehicle.
El vehicle ha de ser capaç d’absorbir un seguit d’energia ocasionat per una gran desacceleració. Com és sabut absorbir una gran quantitat d’energia comporta una gran deformació a causa d’aquesta i és aquí on es entra en joc aquest estudi. Referent a l’impacte, l’estudi parlarà sobre aquells a baixa velocitat situats en la part frontal del vehicle indicant quines parts són les encarregades d’absorbir i distribuir les diferents tensions ocasionades pel xoc fixant-nos primordialment en l’element absorbidor deformable d’energia o també anomenat crash box.
Els objectius principals d’aquest estudi són aprendre com treballen els crash box dels vehicles i per a què serveixen. Per tal de tenir un ampli coneixent s’estudiaran un conjunt de patents i tecnologies emprades en temps anteriors i actuals per tal de veure l’evolució del sistema al llarg del temps. Per altra banda a part d’explicar com funciona l’element a estudiar, s’incorrerà a explicar amb quins elements estan connectats i quines són les conseqüències i motius d’aquestes, com podria ser la distribució de les forces rebudes en l’impacte sobre l’element deformable.
Un cop s’hagi fet un treball de camp o estat de l’art apareixerà la fase creativa de l’estudi en la qual amb l’experiència obtinguda a través de la realització dels apartats explicats es crearan un conjunt de propostes innovadores de disseny de crash box. Aquestes propostes seran analitzades indicant quins avantatges i inconvenients pot tenir un disseny o altre, quins materials són els adients a dita funció i quin serà l’impacte ambiental que puguin dur a terme durant el seu cicle de vida. Degut al caràcter del treball el qual pretenia ser un estudi sense simulacions estrictes, les simulacions adjuntades sobre la deformació de les peces no són les òptimes tenint així un caire més orientatiu sobre quin serà el comportament sota càrrega que no pas uns resultats reals i precisos. En un futur es podria continuar aquest estudi fent un anàlisi intensiu amb simulacions per elements finits com a proposta de Treball Final de Màster. |