Author

Baeza Gallur, José

Publication date

2001

Abstract

El estatuto cultural de la fotografía, de carácter esencialmente analógico y referencial en relación a la realidad que toma como punto de partida, fue históricamente legitimado de acuerdo con las condiciones de nacimiento y desarrollo de este medio expresivo. Posteriormente, la prensa de masas afianzó su papel de testimonio de las transformaciones sociales. En la actualidad, no obstante, esa función testimonial de la imagen fotográfica está siendo postergada en favor de su capacidad para generar fascinación y negocio a través de la mera espectacularidad.


The cultural statutes of photography, essentially of an analogical and referential nature in relation to reality, which serves as its starting point, was historically legitimised according to the conditions surrounding the birth and development of this medium of expression. Later, the press strengthened its role as providing testimony with regard to social transformations. Nowadays, however, this role of the photographic image is being discarded in favour of its capacity to generate fascination and money by offering images that are merely of a spectacular nature.

Document Type

Article

Language

Spanish

Subjects and keywords

Fotografia; Fotoperiodisme; Representacions espectaculars; Imatges referencials; Fotografía; Fotoperiodismo; Representaciones espectaculares; Imágenes referenciales; Photography; Photojournalism; Spectacular representations; Referential images

Publisher

 

Related items

Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura ; N. 27 (2001), p. 159-171

Rights

open access

Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.

https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/

This item appears in the following Collection(s)