Positive Aesthetics : claims and problems

dc.contributor.author
Alcaraz, María José
dc.date.issued
2010
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/64385
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:64385
dc.identifier
urn:10.5565/rev/enrahonar.216
dc.identifier
urn:oai:raco.cat:article/210153
dc.identifier
urn:oai:enrahonar.revistes.uab.cat:article/216
dc.identifier
urn:articleid:2014881Xn45p15
dc.description.abstract
In this paper I present an overview of the doctrine known as Positive Aesthetics regarding aesthetic judgements about nature. According to this view, all pristine nature is always beautiful and, generally, although not necessarily, human intervention tends to introduce ugliness in nature. One of the strong practical motivations behind this claim is an attempt to ground our reasons to preserve natural environments in aesthetic reasons. Positive Aesthetics has been defended within contrary approaches to nature appreciation such as the cognitivists and the anti-cognitivist. Recently, the possibility of real ugliness in nature has been defended; at the same time, it is argued that the presence of ugly items in nature does not lead necessarily to the idea that they are not aesthetically valuable. Hence, natural ugliness can be a reason to preserve nature. In this sense, the denial of the Positive Aesthetics claim is shown to be compatible with the appeal to aesthetic negative qualities as a source of reasons for preserving natural environments.
dc.description.abstract
En este texto presento un panorama de la doctrina conocida como «Estética Positiva» en relación a los juicios estéticos sobre la naturaleza. Según esta concepción, toda la naturaleza prístina es bella; además se considera que, en general, aunque no de manera necesaria, la intervención humana tiende a introducir fealdad en la naturaleza. Una de las motivaciones prácticas tras esta afirmación es la de tratar de fundamentar nuestras razones para preservar el medio ambiente en razones estéticas. La doctrina de la Estética Positiva ha sido defendida por teorías de la apreciación estética tan diferentes como las cognitivistas y las anti-cognitivistas. Recientemente, se ha tratado de defender la posibilidad de que exista fealdad real en la naturaleza; al mismo tiempo, se ha argumentado que la presencia de elementos feos en la naturaleza no implica necesariamente que esos objetos carezcan de valor estético. De hecho, de acuerdo con esta aproximación al problema, la fealdad natural puede ser una razón para preservar la naturaleza. En este sentido, la negación de la tesis de la Estética Positiva es compatible con la apelación a cualidades estéticas negativas como una fuente de razones para preservar los espacios naturales.
dc.format
application/pdf
dc.language
eng
dc.publisher
dc.relation
Enrahonar ; Núm. 45 (2010), p. 15-25
dc.rights
open access
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original.
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/
dc.subject
Positive Aesthetics
dc.subject
Cognitivism and anti-cognitivism about aesthetic judgments
dc.subject
Of natural items
dc.subject
Nature's preservation, real ugliness
dc.subject
Estética Positiva
dc.subject
Cognitivismo y anti-cognitivismo sobre los juicios estéticos
dc.subject
De los objetos naturales
dc.subject
Preservación de la naturaleza
dc.subject
Fealdad real
dc.subject
Estètica positiva
dc.subject
Cognitivisme i anti-cognitivisme sobre els judicis estètics dels objectes naturals
dc.subject
Preservació de la naturalesa
dc.subject
Lletjor real
dc.title
Positive Aesthetics : claims and problems
dc.type
Article


Fitxers en aquest element

FitxersGrandàriaFormatVisualització

No hi ha fitxers associats a aquest element.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)