El efecto diferencial de la instrucción incidental e intencional en el aprendizaje de las condiciones para la decisión de tiro en baloncesto

Autor/a

Perales, José C

Cárdenas Vélez, David

Piñar López, Maria Isabel

Sánchez-Delgado, Guillermo

Courel-Ibáñez, Javier

Fecha de publicación

2011

Resumen

Discriminative decision rule learning is a core ingredient in many interactive sports. This study presents a laboratory simulation experiment (an adaptation of a Go/No-go task) that focuses on the quantitative analysis of three important environmental determinants of shot selection in basketball: physical opposition, availability of rebound and availability of defensive balance. Our results show that these three criteria are incorporated into decisions at different rates. Moreover, the use of such criteria is differentially sensitive to intentional (vs. incidental) instruction. In practical terms, these results illustrate some of the potential limitations of decision-making training by mere task design, i.e., without the coach's explicit guidance.

Tipo de documento

Article

Lengua

Castellano

Materias y palabras clave

Decision-making; Basketball; Intentional instruction; Incidental instruction

Publicado por

 

Documentos relacionados

Revista de psicología del deporte ; Vol. 20, Núm. 2 ( 2011), p. 729-745

Derechos

open access

Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria.

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)