Perspectiva municipal del arraigo en la provincia de Barcelona, 2006-2009

dc.contributor.author
Franch Auladell, Xavier
dc.contributor.author
Domingo i Valls, Andreu,
dc.contributor.author
Sabater i Coll, Albert
dc.date.issued
2011
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/85206
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:85206
dc.identifier
urn:10.5565/rev/dag.252
dc.identifier
urn:recercauab:ARE-64450
dc.identifier
urn:articleid:20144512v57n3p517
dc.identifier
urn:oai:dag.revistes.uab.cat:article/252
dc.identifier
urn:oai:raco.cat:article/248440
dc.identifier
urn:oai:egreta.uab.cat:publications/c800dabb-eee7-4e78-abfa-4cf413114e11
dc.identifier
urn:wos_id:000349230200005
dc.description.abstract
Desde 2006, se aplica en España un nuevo procedimiento para controlar la irregularidad, en el que se pasa de las regularizaciones masivas y extraordinarias a un proceso individual y permanente. En ese nuevo modelo, llamado «de arraigo», los inmigrantes en situación irregular pueden adquirir la autorización de residencia temporal a través del arraigo laboral, social, familiar o por circunstancias excepcionales, tramitadas por las subdelegaciones del Gobierno para cada una de las provincias españolas. Estos datos administrativos, que recogen tanto las características sociodemográficas básicas del solicitante como su situación residencial, no han sido nunca explotados, entre otras razones por la falta de armonización entre las diferentes provincias. Sin embargo, su análisis demográfico permite, por un lado, la caracterización demográfica del solicitante, puesto que traza los perfiles individuales y nacionales, y, por otro, un análisis territorial del arraigo, es decir, el análisis de la evolución de la demanda de arraigo a nivel municipal. En este artículo, se analiza la evolución del arraigo en los municipios de la provincia de Barcelona a partir de las series estadísticas de la Subdelegación del Gobierno de Barcelona desde el inicio de la implantación de este nuevo sistema, en el año 2006, hasta diciembre de 2009.
dc.description.abstract
Des de l'any 2006, a Espanya s'aplica un nou procediment per controlar la irregularitat, amb la qual cosa es passa de les regularitzacions massives i extraordinàries a un procés individual i permanent. En aquest nou model, anomenat «d'arrelament», els immigrants en situació irregular poden adquirir l'autorització de residència temporal a través de l'arrelament laboral, social, familiar o per circumstàncies excepcionals, tramitades per les subdelegacions del Govern per a cada una de les províncies espanyoles. Aquestes dades administratives, que recullen les característiques sociodemogràfiques bàsiques del sol·licitant i també la seva situació residencial, no s'han explotat mai, entre altres raons per la manca d'harmonització entre les diferents províncies. Això no obstant, l'anàlisi demogràfica d'aquestes dades permet fer, d'una banda, la caracterització demogràfica del sol·licitant, atès que traça els perfils individuals i nacionals, i, d'una altra, una anàlisi territorial de l'arrelament, és a dir, l'anàlisi de l'evolució de la demanda d'arrelament a escala municipal. En aquest article, s'hi analitza l'evolució de l'arrelament als municipis de la província de Barcelona a partir de les sèries estadístiques de la Subdelegació del Govern de Barcelona des de la implantació d'aquest nou sistema, l'any 2006, fins al desembre de 2009.
dc.description.abstract
En 2006, une nouvelle procédure de contrôle des immigrants irréguliers a été mise en oeuvre. Depuis cette date, les régularisations massives et exceptionnelles ont laissé la place à un processus personnalisé et permanent. Selon ce nouveau «modèle d'enracinement», les immigrants irréguliers peuvent obtenir des permis temporaires de résidence du fait d'un enracinement social, familial ou professionnel, ou comme conséquence de circonstances extraordinaires qui sont communiquées par les préfectures des provinces espagnoles. Ces informations administratives qui recueillent les données sociodémographiques fondamentales ainsi que la situation résidentielle du sollicitant n'ont jamais été exploitées du fait de l'absence d'harmonisation entre les différentes provinces. Néanmoins, cette analyse démographique permet d'une part la caractérisation démographique du sollicitant et l'élaboration de profils individuels et nationaux ; et d'autre part, de réaliser des analyses territoriales d'enracinement, c'est-à-dire, d'étudier l'évolution des demandes d'enracinement en fonction des municipalités. Cet article analyse l'évolution de l'enracinement dans les municipalités de la province de Barcelone grâce à des séries statistiques fournies par la préfecture de Barcelone depuis le début de l'implantation du nouveau système en 2006 jusqu'au mois de décembre 2009.
dc.description.abstract
Since 2006, Spain has been applying a new procedure to control illegal immigrants. Instead of massive and extraordinary regularisations, they have now installed a new permanent and personal procedure. Through this new model, called «rooting» (arraigo) and processed by Provincial Governmental sub-delegations, irregular migrants can obtain temporary residence permits if they can prove Social, Family or Labour rooting or by other extraordinary circumstances. These administrative data, collecting basic sociodemographic information on the person asking the permit and their residential situation, have never been exploited, due to, among others, the lack of harmonisation between provinces. However, results from a demographic analysis allow, on the one hand, to know the sociodemographic characteristics of those asking these permits and therefore to individual and national profiles, and on the other, to develop spatial studies of the phenomenon, that is to say, to analyse changes in municipal demand. The present paper focuses on how rooting has changed in municipalities belonging to the province of Barcelona. Series from Governmental sub delegation in Barcelona going from the beginning of this system in 2006 to the end of 2009 have been used for the analysis.
dc.format
application/pdf
dc.language
spa
dc.publisher
dc.relation
Documents d'anàlisi geogràfica ; Vol. 57, Núm. 3 (Setembre/desembre 2011), p. 517-547
dc.rights
open access
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original.
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/
dc.subject
Población extranjera
dc.subject
Irregularidad
dc.subject
Arraigo
dc.subject
Provincia de Barcelona
dc.subject
Població estrangera
dc.subject
Irregularitat
dc.subject
Arrelament
dc.subject
Província de Barcelona
dc.subject
Population étrangère
dc.subject
Irrégularité
dc.subject
Enracinement
dc.subject
Province de Barcelone
dc.subject
Foreign population
dc.subject
Irregular migrants
dc.subject
Rooting
dc.subject
Province of Barcelona
dc.title
Perspectiva municipal del arraigo en la provincia de Barcelona, 2006-2009
dc.type
Article


Fitxers en aquest element

FitxersGrandàriaFormatVisualització

No hi ha fitxers associats a aquest element.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)