Aprender a liderar líderes. Competencias para un liderazgo directivo que promueva el liderazgo docente

dc.contributor.author
Bolívar, Antonio
dc.date.issued
2011
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/85249
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:85249
dc.identifier
urn:10.5565/rev/educar.50
dc.identifier
urn:articleid:20148801v47n2p253
dc.identifier
urn:oai:raco.cat:article/248536
dc.identifier
urn:oai:educar.revistes.uab.cat:article/50
dc.identifier
urn:wos_id:000434542900004
dc.description.abstract
El artículo defiende la tesis, apoyada por la literatura y las experiencias internacionales, de que un liderazgo pedagógico requiere, en paralelo, una comunidad de aprendizaje, donde el profesorado desempeñe, a su vez, el papel de líder. Las nuevas demandas a la escuela exigen el liderazgo a todos los niveles, no limitado a quienes ocupan una posición formal. Los líderes formales han de favorecer el liderazgo múltiple del profesorado, creando condiciones y oportunidades para el desarrollo profesional y organizacional. Desde una concepción más orgánica y horizontal, el profesorado ha de ser líder en su propio contexto. Por eso, una formación orientada al desarrollo de competencias para un liderazgo centrado en el aprendizaje incluye distribuir el liderazgo entre un profesorado capacitado. Construir condiciones para un desarrollo de las competencias docentes requiere una cultura de colaboración, en torno a un proyecto educativo conjunto, para la mejora de los aprendizajes de los alumnos.
dc.description.abstract
L'article defensa la tesi, basada en la literatura i en experiències internacionals, que un lideratge pedagògic requereix, paral·lelament, una comunitat d'aprenentatge, on el professorat desenvolupi, al seu torn, el paper de líder. Les noves demandes a l'escola exigeixen el lideratge a tots els nivells, no limitat als que ocupen una posició formal. Els líders formals han d'afavorir el lideratge múltiple del professorat, creant condicions i oportunitats per al desenvolupament professional i organitzacional. Des d'una concepció més orgànica i horitzontal, el professorat ha de ser líder en el seu propi context. Per això, una formació orientada al desenvolupament de competències per a un lideratge centrat en l'aprenentatge inclou distribuir el lideratge entre un professorat capacitat. Construir condicions per afavorir un desenvolupament de les competències docents requereix una cultura de col·laboració, entorn d'un projecte educatiu conjunt, per millorar els aprenentatges dels alumnes.
dc.description.abstract
This article defends the theory, based on literature and international experiences, that educational leadership requires a learning community where teachers act, at the same time, as leaders. The new requests for school demands a top-level leadership, not restricted to those who occupy a formal position. Formal leaders have to encourage teachers to carry out multiple leadership styles, creating conditions and opportunities for professional and organizational development. From an organic and horizontal standpoint, the teacher must be a leader in its own context. That is why a training designed to competency development for learning-centered leadership includes the distribution of leadership among qualified teachers. Creating conditions for teachers' competences development requires a collaborative culture, around a joint educational project, to improve student learning.
dc.format
application/pdf
dc.language
spa
dc.publisher
dc.relation
Educar ; Vol. 47, Núm. 2 ( 2011), p. 253-275
dc.rights
open access
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
dc.subject
Liderazgo educativo
dc.subject
Formación en competencias
dc.subject
Liderazgo distribuido
dc.subject
Liderazgo docente
dc.subject
Lideratge educatiu
dc.subject
Formació en competències
dc.subject
Lideratge distribuït
dc.subject
Lideratge docent
dc.subject
Educational leadership
dc.subject
Competency-based training
dc.subject
Distributed leadership
dc.subject
Teachers leadership
dc.title
Aprender a liderar líderes. Competencias para un liderazgo directivo que promueva el liderazgo docente
dc.type
Article


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)