Assessing the teamwork competences

dc.contributor.author
Torrelles Nadal, Cristina
dc.contributor.author
París Mañas, Georgina
dc.contributor.author
Sabrià Bernadó, Betlem
dc.contributor.author
Alsinet, Carles
dc.date.issued
2015
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/143308
dc.identifier
urn:10.7334/psicothema2014.284
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:143308
dc.identifier
urn:recercauab:ARE-80229
dc.identifier
urn:articleid:1886144Xv27n4p354
dc.identifier
urn:scopus_id:84945117423
dc.identifier
urn:wos_id:000363000800008
dc.identifier
urn:oai:egreta.uab.cat:publications/da1f5dff-aa31-4979-a435-af53f7854689
dc.identifier
urn:oai:egreta.uab.cat:publications/9d37cd3e-17dd-4d15-8fbd-9a405b9d2a12
dc.description.abstract
Background: In recent years, organizations of all types have undergone major changes, and teamwork is one of them. This way of working generates greater profits for an organization. This article aims to assess the teamwork competence of the employees of various Spanish companies in order to determine how effective the team members are in their professional actions. Method: We contacted 55 teams from different organizations and obtained a non-probabilistic sample comprised of 55 participants (subjects tested) and 218 observers (evaluators: coordinators and co-workers). The instrument used for data collection was the Teamwork Rubric (Torrelles, 2011) and data analysis was based on 360º feedback. Results: 80% of the teams analyzed obtained median scores for teamwork competence that were greater than 3, whereas 20% obtained scores between 2 and 3. Conclusions: The results showed that the workers in the companies studied had not fully acquired teamwork competence. It is necessary to find training solutions to improve their level of acquisition, particularly the dimensions of performance and regulation
dc.description.abstract
Antecedentes: En los últimos años las organizaciones han experimentado múltiples cambios y el trabajo en equipo es uno de ellos. Esta manera de trabajar genera más beneficio en las organizaciones. El presente artículo tiene como objetivo evaluar la competencia de trabajo en equipo de los empleados de diferentes empresas españolas para conocer las debilidades y potencialidades de los equipos en su acción profesional. Método: Se ha contactado con 55 equipos procedentes de diferentes organizaciones configurando así una muestra de carácter no probabilístico formada por 55 participantes (sujetos evaluados) y 218 observadores (sujetos evaluadores: coordinadores y compañeros de trabajo). El instrumento de recogida de los datos es la Rúbrica de Trabajo en Equipo (Torrelles, 2011) y su aplicación se ejecuta a través del método de evaluación 360º. Resultados: El 80% de los trabajadores muestran que tienen una media de 3 o superior en el nivel de adquisición de la competencia de trabajo en equipo, el 20% restante se encuentran entre 2 y 3. Conclusiones: Los resultados muestran que los trabajadores de las empresas españolas no tienen adquirida la competencia de trabajo en equipo en toda su globalidad, pues dimensiones como la regulación y la ejecución necesitan ser mejoradas
dc.format
application/pdf
dc.language
eng
dc.publisher
dc.relation
Psicothema ; Vol. 27, núm. 4 (2015), p. 354-361
dc.rights
open access
dc.rights
Aquest material està protegit per drets d'autor i/o drets afins. Podeu utilitzar aquest material en funció del que permet la legislació de drets d'autor i drets afins d'aplicació al vostre cas. Per a d'altres usos heu d'obtenir permís del(s) titular(s) de drets.
dc.rights
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
dc.subject
Teamwork competence
dc.subject
Assesment 360º
dc.subject
Rubric
dc.subject
Competencia de trabajo en equipo
dc.subject
Evaluación 360º
dc.subject
Rubrica
dc.title
Assessing the teamwork competences
dc.type
Article


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)