Procesos de orientación para la inserción sociolaboral de personas con especiales dificultadades de acceso al mercado de trabajo. : Un modelo de orientación para la inserción

dc.contributor.author
Jurado de los Santos, Pedro
dc.contributor.author
Olmos Rueda, Patricia
dc.date.issued
2010
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/144555
dc.identifier
urn:10.5944/reop.vol.21.num.1.2010.11515
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:144555
dc.identifier
urn:recercauab:ARE-54183
dc.identifier
urn:articleid:19897448v21n1p93
dc.identifier
urn:scopus_id:84986571419
dc.identifier
urn:oai:egreta.uab.cat:publications/74d83dc8-a499-4848-977c-45c626d3a226
dc.identifier
urn:oai:egreta.uab.cat:publications/7b822358-7205-4e3f-ba6d-a7f003458d02
dc.description.abstract
En este trabajo, abordaremos algunos de los aspectos relacionados con los procesos de orientación para la inserción sociolaboral del colectivo de personas con especiales dificultades de acceso al mercado de trabajo, concretamente del colectivo de personas que han sido diagnosticadas con inteligencia límite. Analizaremos las principales dificultades que nuestra población destinataria encuentra a la hora de acceder al mercado de trabajo, los objetivos que persiguen los procesos de orientación, el papel de las competencias en estos procesos; especialmente las competencias de empleabilidad y adaptabilidad; y el planteamiento aproximativo a un modelo de orientación para la inserción laboral a partir de la autopercepción de las competencias.
dc.description.abstract
In this paper, we are going to talk about some aspects related to the guidance processes for social and labour integration of persons with special difficulties to the work market access, focusing on the collective of persons who have been diagnosed with limit intelligence. We are going to analyze the major challenges that our study collective find to the work market access, the aims of the guidance processes, and the role of competences in this process, especially de rol of employability and adaptability competences. For that, we propose a guidance model for the employability of this collective, which contrasted with the skills required in terms of work contexts, will be enable the analysis and detection of needs that will guide the process of take decisions. The self-perception competences will be a key element in this guidance model if we will obtain an active and responsability involvement and participation of persons with limit intelligence in their process of training and guidance for incorporation into the work market. When our collective are aware of their competences, they will make it possible to self-identify themselves as capable and competent individuals, and instead, they are aware of their needs. It is the starting point of the guidance processes for social and labour integration of persons with special difficulties to the work market access
dc.format
application/pdf
dc.language
spa
dc.publisher
dc.relation
Revista española de orientación y psicopedagogía ; Vol. 21, núm. 1 (2010), p. 93-108
dc.rights
open access
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subject
Orientación
dc.subject
Inserción laboral
dc.subject
Competencia
dc.subject
Inteligencia límite
dc.subject
Autopercepción
dc.subject
Guidance processes
dc.subject
Social and labour integration
dc.subject
Competences
dc.subject
Limit intelligence
dc.subject
Selfperception
dc.title
Procesos de orientación para la inserción sociolaboral de personas con especiales dificultadades de acceso al mercado de trabajo. : Un modelo de orientación para la inserción
dc.type
Article


Fitxers en aquest element

FitxersGrandàriaFormatVisualització

No hi ha fitxers associats a aquest element.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)