Author

Rodríguez-Solás, David

Publication date

2016

Abstract

Este artículo analiza las prácticas escénicas de García Lorca en el montaje de los clásicos con el Teatro Universitario La Barraca a raíz de la elección de las comedias de Lope de Vega Fuenteovejuna y El caballero de Olmedo. En 1933, la compañía experimenta un cambio sustancial en su acercamiento a la puesta en escena con la adición de Fuenteovejuna al repertorio. La Barraca responde con esta obra al mandato de hacer de intermediario de la tradición teatral del Siglo de Oro y educar a sus nuevos espectadores, pero al mismo tiempo politiza sus prácticas, que se significan como proyecto de extensión cultural de la República.


This article studies García Lorca's stagings of Golden Age plays with the amateur student troupe La Barraca. It considers the staging of Lope de Vega's Fuenteovejuna and El caballero de Olmedo. In 1933, this troupe experiences a substantial change in the staging of classical plays as Fuenteovejuna was included in their repertoire. La Barraca responds to their mission as intermediaries of the theatrical tradition and educators of their new audiences. However, these additions involve a politization of their practices and siding with the Spanish Republic cultural outreach projects.

Document Type

Article

Language

Spanish

Subjects and keywords

García Lorca; La barraca; "Fuenteovejuna"; "El caballero de Olmedo"; Representaciones teatrales; Dramatic representations

Publisher

 

Related items

;

Anuario Lope de Vega ; Vol. 22 (2016), p. 200-216

Rights

open access

Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.

https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/

This item appears in the following Collection(s)