El imaginario social de la energía atómica en los manuales escolares españoles de Física y Química : análisis de un lenguaje específico

dc.contributor.author
Gonzalez Clouté, José Maria
dc.contributor.author
González Gil, María Isabel
dc.contributor.author
Somoza Rodríguez, Miguel
dc.date.issued
2016
dc.identifier
https://ddd.uab.cat/record/157069
dc.identifier
urn:oai:ddd.uab.cat:157069
dc.identifier
urn:10.5565/rev/ensciencias.1905
dc.identifier
urn:oai:ensciencias.revistes.uab.cat:article/1905
dc.identifier
urn:articleid:21746486v34n2p151
dc.identifier
urn:oai:raco.cat:article/309284
dc.identifier
urn:scopus_id:84973910939
dc.identifier
urn:wos_id:000384933300009
dc.identifier
urn:altmetric_id:14737840
dc.description.abstract
En este artículo se analiza el lenguaje específico utilizado en las lecciones nucleares y atómicas de los libros de texto españoles de Física y Química durante la segunda mitad del siglo xx.A lo largo de este periodo, el imaginario social de la energía nuclear experimentó una importante evolución. Del entusiasmo inicial por la energía atómica se pasó a las dudas sobre su seguridad y utilidad. Esta transformación puede ser identificada en el cambio del lenguaje específico utilizado por los libros de texto.En los primeros años, la investigación atómica fue descrita con un lenguaje pleno de imágenes bélicas, junto con expresiones religiosas y muchos cálculos exagerados del potencial de la energía nuclear. Los jóvenes estudiantes de la época construyeron un imaginario de la energía nuclear a partir de los libros de texto de Física y Química.
dc.description.abstract
En aquest article s'analitza el llenguatge específic utilitzat en les lliçons nuclears i atòmiques dels llibres de text espanyols de Física i Química durant la segona meitat del segle xx.Al llarg d'aquest període, l'imaginari social de l'energia nuclear va experimentar una important evolució. De l'entusiasme inicial per l'energia atòmica es va passar als dubtes sobre la seva seguretat i utilitat. Aquesta transformació pot ser identificada en el canvi del llenguatge específic utilitzat pels llibres de text.En els primers anys, la recerca atòmica va ser descrita amb un llenguatge ple d'imatges bèl·liques, juntament amb expressions religioses i molts càlculs exagerats del potencial de l'energia nuclear. Els joves estudiants de l'època van construir un imaginari de l'energia nuclear a partir dels llibres de text de Física i Química.
dc.description.abstract
This article analyzes the specific language used to impart nuclear and atomic lessons in Spanish Physics & Chemistry textbooks during the second half of the 20th century.The social imaginary of nuclear energy experienced a major evolution throughout this period. Initial enthusiasm for atomic power gave way to doubts about the safety and usefulness. This transformation can be identified through the change in the specific language used by the textbooks.In early years, atomic research was described with language that invoked images of war, coupled with the use of religious expressions and a lot of exaggerated estimates of potential nuclear energy. Young students formed an imaginary of nuclear energy based on the Physics & Chemistry textbooks in use at the time.
dc.format
application/pdf
dc.language
spa
dc.publisher
dc.relation
;
dc.relation
Enseñanza de las ciencias ; Vol. 34 Núm. 2 (2016), p. 151-166
dc.rights
open access
dc.rights
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.
dc.rights
https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
dc.subject
Historia de la educación
dc.subject
Libro de texto
dc.subject
Física
dc.subject
Química
dc.subject
Didáctica
dc.subject
Història de l'educació
dc.subject
Llibre de text
dc.subject
Didàctica
dc.subject
History of education
dc.subject
Textbook
dc.subject
Physics
dc.subject
Chemistry
dc.subject
Didactics
dc.title
El imaginario social de la energía atómica en los manuales escolares españoles de Física y Química : análisis de un lenguaje específico
dc.type
Article


Fitxers en aquest element

FitxersGrandàriaFormatVisualització

No hi ha fitxers associats a aquest element.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)